Raportti biopolttoaineesta.

Valvoja: Hallitus

Harry
Viestit: 609
Liittynyt: 02.10.2010, 18:44:02

Raportti biopolttoaineesta.

Viesti Kirjoittaja Harry » 09.11.2010, 10:56:42

Tässä mielenkiintoinen raportti siitä kuinka biopolttoaineet lisäävät CO2 päästöjä! http://www.ieep.eu/whatsnew/newsitem.php?item=246

A new IEEP report analyses the indirect land use change (ILUC) impact of the substantial additional biofuel usage that will be generated up to 2020 by the targets under the EU renewable energy Directive. Plans from national governments setting out how they will reach these targets, which are only now becoming available, confirm that conventional biofuels will be the primary technology used in delivery. IEEP’s report examines the likely impact of these biofuels in terms of physical change in land usage patterns and consequent greenhouse gas emissions.

The report (prepared for ActionAid, BirdLife International, ClientEarth, European Environmental Bureau, FERN, Friends of the Earth Europe, Greenpeace, Transport & Environment and Wetlands International) is the first to combine emerging national data for additional biofuel usage with modelling data to allow the estimation of ILUC based on solid estimates of the delivery of the renewable energy Directive’s targets.

En ole asiantuntia, mutta abstract ja conclusions ymmärsin ihan hyvin. Teidän joukosta varmaan löytyy tarvittava asiantuntemus raportin tulkitsemiseen kansantajuisesti.

Tapsa
Valvoja
Viestit: 2944
Liittynyt: 19.02.2008, 16:35:15

Re: Raportti biopolttoaineesta.

Viesti Kirjoittaja Tapsa » 23.11.2010, 23:20:49

Harry kirjoitti:Tässä mielenkiintoinen raportti siitä kuinka biopolttoaineet lisäävät CO2 päästöjä! http://www.ieep.eu/whatsnew/newsitem.php?item=246

A new IEEP report analyses the indirect land use change (ILUC) impact of the substantial additional biofuel usage that will be generated up to 2020 by the targets under the EU renewable energy Directive. Plans from national governments setting out how they will reach these targets, which are only now becoming available, confirm that conventional biofuels will be the primary technology used in delivery. IEEP’s report examines the likely impact of these biofuels in terms of physical change in land usage patterns and consequent greenhouse gas emissions.

The report (prepared for ActionAid, BirdLife International, ClientEarth, European Environmental Bureau, FERN, Friends of the Earth Europe, Greenpeace, Transport & Environment and Wetlands International) is the first to combine emerging national data for additional biofuel usage with modelling data to allow the estimation of ILUC based on solid estimates of the delivery of the renewable energy Directive’s targets.

En ole asiantuntia, mutta abstract ja conclusions ymmärsin ihan hyvin. Teidän joukosta varmaan löytyy tarvittava asiantuntemus raportin tulkitsemiseen kansantajuisesti.


Sehän on täysin selvää, että ns. bioetanoli vaatii hirveästi energiaa tislaukseen, jotta etanoli olisi tarpeeksi puhdasta polttomoottoreihin. Toinen asia on että hirmuinen kiire kasvihuonekaasupäästöjen vähennykseen lähes mitätöi myös trooppisten kasvien käytön bio-dieseliin.

Suomen metsät uusiutuvat niin hitaasti, että pekkarointi niiden polttamisen puolesta on naurettavaa, koska kiireen pitäisi olla.

html
Viestit: 122
Liittynyt: 20.05.2009, 16:06:44
Viesti:

Re: Raportti biopolttoaineesta.

Viesti Kirjoittaja html » 24.11.2010, 18:17:26

Tänään Ke 24.11 TV1 Ulkolinja

Klo 22.00 Ulkolinja: Myytti palmuöljystä

Teollisuusmaissa uskotaan biopolttoaineisiin.
Samalla ruoan hinta kallistuu, eikä paikallisilla ole varaa edes riisiin.

Tapsa
Valvoja
Viestit: 2944
Liittynyt: 19.02.2008, 16:35:15

Re: Raportti biopolttoaineesta.

Viesti Kirjoittaja Tapsa » 24.11.2010, 22:48:06

html kirjoitti:Tänään Ke 24.11 TV1 Ulkolinja

Klo 22.00 Ulkolinja: Myytti palmuöljystä

Teollisuusmaissa uskotaan biopolttoaineisiin.
Samalla ruoan hinta kallistuu, eikä paikallisilla ole varaa edes riisiin.


Olipahan aivan upea ohjelma! Mitähän mieltä virallinen tiede on siitä?

s@iperia
Viestit: 8
Liittynyt: 26.11.2010, 18:14:37

Re: Raportti biopolttoaineesta.

Viesti Kirjoittaja s@iperia » 26.11.2010, 18:20:01

Ohjelma antoi melko tylyn kuvan biopolttoaineiden tuotannosta. Kovasti on myös EU syytänyt rahaa moisen liiketoiminnan tukemiseen. Siinä on vihreät arvot kohdallaan; ympäristöstä viis kunhan asiat saadaan näyttämään paperilla hyvältä. Ja mielellään saadaan myös siinä sivussa jotain hyötyä itsellekkin.

Täällä kotomaassa käsittelyssä on lakiesitys , HE 197/2010, jolla biopolttoaineiden energiaosuus liikennepolttoaineista ollaan nostamassa 20 prosenttiin vuoteen 2020 mennessä. Tämä siitä huolimatta että ei ole mitään käsitystä miten tuo määrä tuotetaan. Käsittääkseni EU:n tavoite on 10 prosentin luokkaa mutta kotimaiset hörhöt haluvat pistää paremmaksi. Korjatkaa jos olen ymmärtänyt väärin. Vuodenvaihteessa tuon määrän on tarkoitus nousta 4 prosentista 6 prosenttiin. Vuoden 2014 jälkeen alkaa sitten vuosittainen nousu. Rahaa on taas jaossa. Ympäristövaliokunnan lausunnon lopussa todetaan kuvaavasti: "Tuplalaskettavien biopolttoaineiden markkinoille saattaminen merkittävässä laajuudessa vuoteen 2020 mennessä edellyttää siten vahvaa investointi- ja muuta tukea biopolttoainelaitoksille".

Vuodenvaihteessa bensiiinilaadut uudistuvat. Mutta muuttuuko käytännössä mitään muuta kuin teipit mittareissa. E10 laatuun saa lisätä maksimissaan 10 tilavuusprosenttia etanolia tai vastaavaa. Mutta en ole nähnyt missään mitään minimivaatimusta. Joten todellinen coktail riippunee bensiinin, etanolin, dieselin ja biodieselin markkinahinnoista. Tuo 6 prosentin biopolttoaineen jakeluvelvoite voidaan täyttää myös biodieselillä. Elikkä bensiinimittareista voidaan edelleen myydä samaa tavaraa kuin ennenkin. Ainoastaan ne joiden laitteisiin ei varmuudella sovi yli 5 prosentin etanolisekoitus, joutuvat varmuuden vuoksi ostamaan kalliimpaa laatua. Tämä ei ole varmaankaan öljy-yhtiöille kovinkaan vastemielistä. Ja valitettavasti koskee pahiten vähävaraisimpia ihmisiä. Halvemmasta E10 mittarista voisi saada ihan sopivaa tavaraa, mutta kun ei mistään tiedä millainen coktail sinne on ladattu. Tiedotusvälineistä saa sen käsityksen että siinä on aina 10 prosenttia etanolia mukana. Todellisuus taitaa olla jotain aivan muuta. Mikä sinänsä säästää sademetsiä. Hyvä niin, mutta voisi sen myös ilmoittaa minkälaista tavaraa myydään.

Tämä asia alkoi kiinnostaa siksi että ajan ympäri vuoden kaasuttimilla varustetulla moottoripyörällä ja halusin tietää että vieläkö bensan sekaan pitää lisätä tenttua. Näyttää siltä että pitää. Tänä syksynä olen jo käytännössä huomannut että 95 oktaanisella voi tulla jäätymisongelmia jos tenttua ei lisää.

Dokumentti on katsottavissa myös YLE:n Areenasta

s@iperia
Viestit: 8
Liittynyt: 26.11.2010, 18:14:37

Re: Raportti biopolttoaineesta.

Viesti Kirjoittaja s@iperia » 02.12.2010, 08:05:34

Valtiontalouden tarkastusvirasto on julkaissut tiedotteen jossa käsitellään kaavailtua uusiutuvan energian tuotantoa ja vaatimuksia reaalimaailman näkökulmasta.

"Suomen tavoitteet uusiutuvan energian käytön lisäämiselle ovat vaativat ja niitä on vaikeaa saavuttaa. Tavoitteiden saavuttamiseksi on esitetty hyödynnettäväksi myös valtiontalouden kannalta epäedullisia ja kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisen kannalta epävarmoja keinoja."

Valitettavasti näkemys ei taida saada juurikaan huomiota poliittisessa päätöksenteossa.

Tehoautoilija
Viestit: 697
Liittynyt: 06.08.2007, 09:49:46
Viesti:

Re: Raportti biopolttoaineesta.

Viesti Kirjoittaja Tehoautoilija » 12.06.2011, 14:17:21

Nyt ne ns "isot pojatkit" ovat havahtuneet faktoihin
Biopolttoaineiden käytön lisäämiseen tähtäävät tukiohjelmat on romutettava, vaaditaan kymmenen kansainvälisen järjestön laatimassa selvityksessä. Tukiohjelmat olisi selvityksen mukaan hylättävä siksi, että biopolttoaineet ajavat ruuan hintoja ylös.


Selvityksen teetti suurimpien talousmahtien muodostama G20-ryhmä, ja tavoitteena oli selvittää syitä ruuan hintojen vaihteluun. Raportin laatijatiimissä oli edustus muun muassa Maailmanpankista, Maailman kauppajärjestöstä, kansainvälisestä valuuttarahastosta, talousjärjestö OECD:stä sekä YK:n elintarvike- ja maatalousjärjestöstä.


http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Raportti+Biopolttoaineiden+tuet+alas+ruuan+hinnannousun+hillitsemiseksi/1135266832767

.

ceeooko-oktiedettä
Viestit: 209
Liittynyt: 02.12.2010, 00:16:20

Re: Raportti biopolttoaineesta.

Viesti Kirjoittaja ceeooko-oktiedettä » 30.06.2011, 02:24:26

Äänestivät maissietanolin tuet nurin aika yksimielisesti äänin 73-27, yksi syy on mm. se, että brasiliasta asti tuotettu etanoli ei vähennäkään päästöjä. (Suomeen se ilmeisesti kuljetetaan teleporttaamalla?)

End federal support for corn ethanol

THE U.S. Senate voted 73-27 on Thursday to end the federal subsidy and import tariff on corn ethanol.

http://seattletimes.nwsource.com/html/e ... hanol.html

Eikä tikkuviinallakaan pyyhi kovinkaan hyvin, mm. sen maissietanolia huomattavasti korkeamman hinnan takia.

http://uk.reuters.com/article/2011/06/2 ... QK20110621

Harry
Viestit: 609
Liittynyt: 02.10.2010, 18:44:02

Re: Raportti biopolttoaineesta.

Viesti Kirjoittaja Harry » 15.08.2012, 09:47:49

BBC kertoo YK:n haluavan vähentää/poistaa etanolin käyttöä polttoaineeksi. Vihdoin on herätty siihen että ruokaa ei kannata laittaa polttoainetankkiin. Ei löydy minkäänlaista todistusta siitä että etanolinkäyttö vaikuttaisi lämpötiloihin mutta nälänhädästä on kyllä näyttöä. Käyhyyden ja siitä seuraavan nälänhädän torjuminen on huomattavasti tärkeämpi asia kuin etonolin lisääminen polttoaineeseen. Toistaiseksi etanolista on kai ollut pelkkää harmia?

http://www.bbc.co.uk/news/business-19206199

Avatar
BorisW
Viestit: 1734
Liittynyt: 08.08.2007, 10:38:11
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Raportti biopolttoaineesta.

Viesti Kirjoittaja BorisW » 15.08.2012, 18:50:19

Kyllä siitä iloakin on kuumalla ainakin gin-tonicin muodossa jäiden kera. Polttoaineena se kyllä toimii ja johtaa puhtaampiin pakokaasuihin, mutta millä hinnalla ja moraalilla onkin sitten eri asia.

Harry
Viestit: 609
Liittynyt: 02.10.2010, 18:44:02

Re: Raportti biopolttoaineesta.

Viesti Kirjoittaja Harry » 15.08.2012, 23:50:41

BorisW kirjoitti:Kyllä siitä iloakin on kuumalla ainakin gin-tonicin muodossa jäiden kera. Polttoaineena se kyllä toimii ja johtaa puhtaampiin pakokaasuihin, mutta millä hinnalla ja moraalilla onkin sitten eri asia.


Olet oikeassa että etanolista on iloa oikein sekoitettuna. Mutta jos sen sekoittaa polttoaineeseen siitä ei mielestäni ole mitään hyötyä. Ei ole vielä lopullista tietoa mitä se tekee moottorin eri osille. Eli sen taloudellinen hyöty on kyseenalainen. Pakokaasut saattavat tietysti olla puhtaammat.

Neovo
Viestit: 72
Liittynyt: 25.02.2009, 17:05:20

Re: Raportti biopolttoaineesta.

Viesti Kirjoittaja Neovo » 07.12.2012, 10:08:33

RE85, eli jätteistä valmistettu korkeaseosetanolipolttoaine ei ainakaan vie ruokaa kenenkään lautaselta.
Ja onhan tuo nyt mukavampaa kun on edes jonkinlaista omavaraisuutta polttoaineiden suhteen, eikä olla täysin öljysheikkien armoilla.

mt451
Viestit: 37
Liittynyt: 20.08.2008, 23:54:43

Re: Raportti biopolttoaineesta.

Viesti Kirjoittaja mt451 » 17.12.2012, 23:38:54

Biopolttoaineista on toki jahkattu useammalla foorumilla sen sopivuudesta Suomen oloihin ja "niihin autoihin johon se sopii valmistajan mukaan". Mutta pakko sanoa että omassa GT Mondeossa olen huomannut nykimistä täyskaasulla kiihdyttäessä 95E10:llä . Olen testannut useammalla tankillisella vuoroin 95E10:llä ja 98E5:lla. Matka-ajossa kulutus ollut 0.7 -0.8 litraa enemmän 95:lla kuin peruskulutus 98:lla (7.5l/100km). Ajotapa on ollut rauhallisen samanlainen jo vuosia joten ajotavoissa ei ole muutosta enää kypsässä iässä. Jo tuo kulutuksen kasvu tekee E10:stä enemmän päästöjä tuottavaa. Toki varmasti on autoja joissa kulutuksen kasvu ei ole näin suurta. Onko bensaturbollisilla kokemuksia aiheesta?

Harry
Viestit: 609
Liittynyt: 02.10.2010, 18:44:02

Re: Raportti biopolttoaineesta.

Viesti Kirjoittaja Harry » 18.12.2012, 14:11:46

mt451 kirjoitti: Matka-ajossa kulutus ollut 0.7 -0.8 litraa enemmän 95:lla kuin peruskulutus 98:lla (7.5l/100km).


Jos tämä on todellisuus se pistää miettimään. 95:ssä on 10% etanolia ja menekki on 10% suurempi, hmm :?

Tapsa
Valvoja
Viestit: 2944
Liittynyt: 19.02.2008, 16:35:15

Re: Raportti biopolttoaineesta.

Viesti Kirjoittaja Tapsa » 19.12.2012, 09:25:35

Harry kirjoitti:
mt451 kirjoitti: Matka-ajossa kulutus ollut 0.7 -0.8 litraa enemmän 95:lla kuin peruskulutus 98:lla (7.5l/100km).


Jos tämä on todellisuus se pistää miettimään. 95:ssä on 10% etanolia ja menekki on 10% suurempi, hmm :?


Kuten olen tänne aiemminkin kirjoitellut, turbottomassa WV Golfissa kulutuksessa tapahtuu suunnilleen samanlainen muutos matka-ajossa. Nykimistä en ole havainnut.

Niin VTT:hän aisian on "tieteellisellä" tutkimuksellaan kumonnut. Mitäpä meillä maan matosilla sitten asiaan on sanomista.

Vastaa Viestiin