E10

Valvoja: Hallitus

Tapsa
Valvoja
Viestit: 2944
Liittynyt: 19.02.2008, 16:35:15

E10

Viesti Kirjoittaja Tapsa » 07.12.2010, 19:15:38

Niin kuin hyvin tiedetään on EU kaikkivaltias, kaikkitietävä ja kaukaa viisas, niinpä se on antanut lisätä viinaa bensan sekaan ja tälläkin tempulla saanut Soinin kannatuksen yhä jyrkempään nousukiitoon.

Taisi vähän tulla virheitä Tuntemattoman Sotilaan alkuvärssyyn, mutta tämä bioetanolin lisäys bensaan ei nyt ihan kaikille sovi:

"Suomessa on kaksi miljoonaa henkilöautoa. Bensiinikäyttöisistä malleista noin 72 % pystyy käyttämään uutta E10–laatua nykyisen 95 E5 –laadun sijaan. Polttoaineen kulutuksella mitattuna kuitenkin yli 80 prosenttia bensiiniautoista siirtyy käyttämään uutta laatua, sillä uudemmilla autoilla ajetaan valtaosa ajokilometreistä."

Kun ottaa huomioon, että ennen kuin bioetanoli bensaan sekoitetaan, käymistuotteesta pitää ensin poistaa 80% vettä. Onkos siihen hommaan keksitty mitään muuta menetelmää kuin tislaus? Moneenkohan kertaan pitää tislata, että "pontikasta" tulee riittävän jytyä? Eikös edelleen bioetanolin tuotannon energiatehokkuus ole pakkasen puolella?

Tronic
Viestit: 324
Liittynyt: 15.08.2010, 16:38:00

Re: E10

Viesti Kirjoittaja Tronic » 10.12.2010, 11:54:37

10 % on aika vähän polttoaineesta (eikä siten hirveästi vielä kasvata kulutusta), mutta todellinen vaikutus tulee siitä että tässä ollaan nyt polttamassa ruokaa. Ehkä länsimaissa ei kovin monen talous kaadu siihen kun ruoan hinta pompsahtaa, mutta Afrikassa se tarkoittaa suurta nälänhätää - siellähän on nykyisin pärjätty pitkälti länsimaiden ylijäämillä.

Layman
Viestit: 283
Liittynyt: 17.02.2009, 10:56:46

Re: E10

Viesti Kirjoittaja Layman » 30.12.2010, 09:37:56

Helposti unohtuu että siirtyminen E10-bensaan jo 2011 on Suomen oma poliittinen päätös. EU ei siihen pakota.

Tapsa
Valvoja
Viestit: 2944
Liittynyt: 19.02.2008, 16:35:15

Re: E10

Viesti Kirjoittaja Tapsa » 30.12.2010, 22:03:23

Layman kirjoitti:Helposti unohtuu että siirtyminen E10-bensaan jo 2011 on Suomen oma poliittinen päätös. EU ei siihen pakota.


Siinä taas esimerkki Suomen virkamiesten toiminnasta, tärkeintä on päästä maksumiehiksi.

Tronic
Viestit: 324
Liittynyt: 15.08.2010, 16:38:00

Re: E10

Viesti Kirjoittaja Tronic » 19.01.2011, 16:54:10

Jep, jopa täällä yleensä niin hemmetin vihreässä Ruotsissa näyttäis olevan ihan tavallista ysivitosta edelleen. Onhan täällä sitten tosin E85 moista käyttäville autoille, mutta ei taida niitä hirveästi olla liikenteessä.

Mitä tulee tyhmiin EU-päätöksiin niin kyllä on tuntuneet olevan hallituksen ihan omia hölmöilyjä ne kautta linjan. Ehkä perustuvat johonkin EU-tasolla käsiteltyyn juttuun, mutta Suomessa toteutetaan paljon laajempana tai eri tavalla kuin direktiivi (jos sellaista edes on) edellyttäisi. EU on vaan niin hyvä syntipukki, vaikka todellinen vaikuttaja olisi USA tai kyseessä olisi vaikka ihan paikallinen vedätys.

s@iperia
Viestit: 8
Liittynyt: 26.11.2010, 18:14:37

Re: E10

Viesti Kirjoittaja s@iperia » 19.01.2011, 21:08:47

Eiköhän tuo päätös ole tehty aika pitkälti taloudellisin perustein. Onnistuneesti se on kylläkin markkinoitu ympäristöystävällisenä muutoksena. Omalla tavallaan tämä on hyvä esimerkki ilmastonmuutokseen liittyvästä tiedotuksesta. Aika yleinen käsitys tuntuu olevan että EU:n määräyksestä bensiiniin pitää sekoittaa 10% etanolia. Käytännössähän tuossa vain annetaan öljy-yhtiölle lisää pelivaraa koska 5% sijasta nyt siihen saa laittaa maksimissaan 10% etanolia jos se on yhtiölle taloudellisesti kannattavaa. Mitään pakkoa etanolin lisäämiseen ei todellakaan ole. Nesteen myyntijohtaja Petteri Kämpjärven jyrkkä ehkä kysymykseen:
Etanolibensiinissä ei siis välttämättä ole lainkaan etanolia? (Kauppalehti 4.1.2011)
"Perusoletus ehkä on, että kyllä sitä tulee aina olemaan, kuin että sitä ei olisi siinä bensassa. Se on erilaisten maailmanmarkkinahintojen suhteesta esimerkiksi kiinni, millaisia pitoisuuksia missäkin tilanteessa kannattaa laittaa. Sitä tullaan tarkastelemaan aidosti taloudellisen optimoinnin kautta."

E10 tuli vuodenvaihteessa mahdolliseksi ministeri Lehtomäen 21.12.2010 antamalla asetuksella jossa bensiinin laatuvaatimukset muutettiin EU tirektiivin 2009/30/EY mukaisiksi. Noin pikaisesti katsottuna siinä muuttuivat seuraavat maksimiarvot, suluissa Nesteen ilmoittamat 95E10 ja 98E5 arvot:

Hiilivedyt:
olefiinit 18% (18%; 18%)
aromaatit 42% -> 35% (35%; 35%)
bentseeni 1,0% (1,0%; 1,0%)

Happipitoisuus 2,7% -> 3,7% (3,7%; 2,7%)

Happipitoiset yhdisteet:
metanoli 3,0%
etanoli 5,0% ->10,0% (10%, 5%)
isopropyylialkoholi 10,0% -> 12,0%
tert-butyylialkoholi 7% ->15,0%
isobutyylialkoholi 10,0% -> 15,0%
eetterit, joissa on vähintään 5 hiiliatomia 15,0% -> 22,0% (22%; 15%)
Muut happipitoiset yhdisteet 10,0% -> 15,0%

Lisäksi biopolttoaineen jakeluvelvoite nousi 4% -> 6% ministeri Pekkarisen esittämällä lailla. Tämä lasketaan jakelijan koko vuoden aikana toimittaman liikennepolttoaineen kokonaisenergiasisällöstä. Joidenkin lähinnä jätteistä ja sellusta tehtyjen biopolttoaineiden määrät voidaan huomioida kaksinkertaisina. Velvoite nousee vuodesta 2014 lähtien siten, että vuonna 2020 se on 20%. Siitä miten se saavutetaan ei liene vielä kovinkaan hyvää käsitystä. Todennäköisesti tukia tarvitaan moneen lähtöön. Lienee ollut hyvä kannustin lain saamiseksi hyväksytyksi ennen kevättä.

Myös etanolin veroa laskettiin noin 20 c/l ministeri Kataisen esittämällä lailla.

Näillä eväillä saatiin jonkinmoinen soppa aikaiseksi. Pekkarisen sopaksikin tuota kuulee kutsuttavan.

Aikoinaan sademetsistä puhuttiin maapallon keuhkoina. Nyt on ympäristöteko hakata niitä sokeriruokopelloiksi. Näin se maailma muuttuu.

Layman
Viestit: 283
Liittynyt: 17.02.2009, 10:56:46

Re: E10

Viesti Kirjoittaja Layman » 07.03.2011, 09:24:01

Miten olisi ottaa mallia tupakka-askin varoituksesta: "E10 voi vakavasti vaarantaa moottorisi terveyden...."

:shock: http://www.taloussanomat.fi/liikenne/20 ... 20113185/1

Aron Viestitin
Viestit: 15
Liittynyt: 19.02.2011, 18:57:02

Re: E10

Viesti Kirjoittaja Aron Viestitin » 21.03.2011, 11:35:07

Suomi ei pääse uusiutuvan energian tavoitteisiinsa vaikka kaikki maan bensiinikäyttöiset autot kävisivät E10 bensiinillä. Etanolin osuutta bensiinissä pitää edelleen lisätä. Tämäkään ei riitä, sillä suurin osa liikennepolttoaineestamme on dieselöljyä.

Kansallinen intressimme on varmistaa, että puupohjaisen biodieselin maailmanvalloitus ei katkea samanlaiseen luottamuspulaan kuin mihin E10 bensiini nyt näyttää joutuneen.

Koko tarina taustoineen blogissa http://viestitin.blogspot.com/2011/03/e ... oitto.html

kaipis
Viestit: 12
Liittynyt: 05.05.2011, 11:21:23

Re: E10

Viesti Kirjoittaja kaipis » 05.05.2011, 12:08:11

Omassa tuttavapiirissäni monet ovat alkaneet tankata 98:a, sillä huolimatta siitä, että E10 on halvempaa, tulee se lopulta kuulemma kalliimmaksi. Ysikasilla tankillinen näet riittää pidempään. Itselläni ei ole moisesta kokemusta, sillä en omista autoa, mutta kun kansa näin äänestää jaloillaan, tekee se hallaa päättäjien hienoille ilmastotavoitteille. Mielenkinnolla odotan miten hommassa edetään.
Viimeksi muokannut kaipis, 13.05.2011, 12:32:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
BorisW
Viestit: 1765
Liittynyt: 08.08.2007, 10:38:11
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: E10

Viesti Kirjoittaja BorisW » 06.05.2011, 17:08:40

Tokkopa bensojen E95 5 tai 10 % etanolilla höystettynä on käytössä suurtakaan merkitystä, etenkin kun nuo pitoisuus arvot ovat maksimipitoisuuksia. Toki etanolin energiamäärä on vähäisempää kuin tavanomaisella bensiinillä, mutta hinta kompensoi eron. Se, että eräät automerkit eivät suosittele E10:n käyttöä lienee hätävarjelun liioittelua.

Jalostamo valitsee itse paljonko viinaa lisätään, mutta toki joutuu valtiovallalle ilmoittamaan miten hyvin pystytään täyttämään uusiutuvan energian käyttövelvoitetta. Itse käytän 10 vuotta vanhassa Volvossani E95:sta (kunnollinen kansalainen, hah!).

kaipis
Viestit: 12
Liittynyt: 05.05.2011, 11:21:23

Re: E10

Viesti Kirjoittaja kaipis » 10.05.2011, 15:43:08

No niin, sopivasti päätti VTT tutkia tätäkin asiaa ja osoittaa kaverien näkemykset vääräksi. Uutinen päivän netti-Hesarista: http://www.hs.fi/autot/artikkeli/VTT+E1 ... 5266033931

Tapsa
Valvoja
Viestit: 2944
Liittynyt: 19.02.2008, 16:35:15

Re: E10

Viesti Kirjoittaja Tapsa » 10.05.2011, 16:36:44

kaipis kirjoitti:No niin, sopivasti päätti VTT tutkia tätäkin asiaa ja osoittaa kaverien näkemykset vääräksi. Uutinen päivän netti-Hesarista: http://www.hs.fi/autot/artikkeli/VTT+E1 ... 5266033931


Lineekö maksettu tutkimustulos? Oma vaatimaton tutkimukseni osoittaa, että erääseen n. 250 km:n päässä olevaan kaupunkiin useasti ajaessani ennen tätä vuotta eli siis 95-bensalla, sitä kului suunnilleen 7,5 litraa. Tänä vuonna kulutus on ollut 7,0 - 7,1 98-bensaa. Mitä sitten E10:llä olisi sitä en tiedä.

kaipis
Viestit: 12
Liittynyt: 05.05.2011, 11:21:23

Re: E10

Viesti Kirjoittaja kaipis » 11.05.2011, 10:33:30

VTT:tä ei ihan ensimmäiseksi yhdistäisi korruptioon mutta eihän sitä tietenkään koskaan tiedä. :roll:
Tankkaapa Tapsa joskus E10:tä autoosi, aja sinne 250 km päähän ja haasta omilla tutkimuksillasi VTT:n (lahjomattomat?) tyypit.

Tronic
Viestit: 324
Liittynyt: 15.08.2010, 16:38:00

Re: E10

Viesti Kirjoittaja Tronic » 11.05.2011, 12:06:11

VTT kyllä toimittaa juuri sellaisen tutkimuksen kuin tilataan ja lisäksi VTT:n työntekijöitä on kielletty puuttumasta esim. energiapolitiikkaan edes yksityishenkilöinä: http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/06/t ... 94699.html

juakola
Valvoja
Viestit: 482
Liittynyt: 07.02.2010, 02:05:48

Re: E10

Viesti Kirjoittaja juakola » 11.05.2011, 18:31:26

kaipis kirjoitti:No niin, sopivasti päätti VTT tutkia tätäkin asiaa ja osoittaa kaverien näkemykset vääräksi. Uutinen päivän netti-Hesarista: http://www.hs.fi/autot/artikkeli/VTT+E1 ... 5266033931

Uutisesta:
Testeissä käytetyt polttoaineet ostettiin huoltoasemilta, ja kullakin autolla ajettiin kaksi koetta kummallakin laadulla.

Niin justiinsa. Kun puhutaan parin-kolmen prosenttiyksikön eroista ja tankkauksia tehdään vain muutama, ei niitä tien päällä testattaessa voi huomata vaikka kuinka yrittäisi: Tienpinnan kosteus, lämpötila ja kuskin kaasujalka (vaikka kuinka yrittäisi ajaa "samalla tavalla") aiheuttaa kulutuseron kokoiset virhemarginaalit. Itsekin lasken joka tankkauksen yhteydessä keskikulutuksen ajoreittien ja ajotottumusten pysyessä samoina, silti kulutus vaihtelee +-0.2l/100km. Testit tulee tehdä laboratorio-olosuhteissa.

Tekniikan Maailman laboratoriotestien mukaan kulutus nousee 3% E10:llä, mikä taas tarkoittaa sitä että 98 ei ole yhtään sen kalliimpaa ajossa kuin E10 ellei mahdollisia E10:n aiheuttamia polttoaineensyötössä ilmeneviä vikoja oteta huomioon.
http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/tm-t ... a-niukasti
98:lla tankattu auto myös vääntää hienoisesti paremmin, tätäkään eroa ei tietenkään millään persdynolla voi mitata.

Ainuttakaan syytä tankata sademetsäbensiiniä ei ole, ja minulle kun riittäisi edes yksi.

Vastaa Viestiin