Tata Nano

Valvoja: Hallitus

Tehoautoilija
Viestit: 715
Liittynyt: 06.08.2007, 09:49:46
Viesti:

Tata Nano

Viesti Kirjoittaja Tehoautoilija »

Car A gets a fuel efficiency of 46 miles per gallon. Car B gets about 50 miles per gallon. Car A is called the Toyota Prius and is hailed by environmentalists as a step towards solving global warming. Car B, a new car called the Tata Nano unveiled by an Indian company, is reviled by environmentalists as disastrous for global warming. The New York Times devotes an entire editorial condemning the Tata Nano. Columnist and author Tom Friedman calls for the Tata Nano to be "taxed like crazy."
http://thebreakthrough.org/blog/2008/01 ... nmen.shtml

:shock:

Avatar
BorisW
Viestit: 1779
Liittynyt: 08.08.2007, 10:38:11
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BorisW »

Tuohon tehoautoilijan viestiin vain lyhyt kommentti, joka ehkä valaisee tätä Prius/Nano kysymystä. Syy miksi jotkut pitävät Nanoa uhkana johtunee yksinkertaisesti siitä, että Nano maksaa muistaakseni 1300 euroa eli ei paljon kalliimpi kuin moni moottoripyörä tai skootteri vaikka sillä on eräiden mielestä aivan eriluokan imagoarvo - tiedä häntä. Joka tapauksessa eräät tahot pitävät Nanoa uhkana ympäristölle. Tavallaan Intiassa useita kertoja käyneenä ja kaupunkien liikenneruuhkiin tutustuneena, kyllä nelipyöräinen halpa kulkuneuvo suurina määrinä lisää liikenneruuhkia ja ilmansaasteita (nimeonmaan saasteita, enkä tarkoita hiilidioksidia), kauungeissa, joissa ilmanlaatu ei läpäise minkäänlaisia normeja.

Tehoautoilija
Viestit: 715
Liittynyt: 06.08.2007, 09:49:46
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tehoautoilija »

BorisW kirjoitti:Tuohon tehoautoilijan viestiin vain lyhyt kommentti, joka ehkä valaisee tätä Prius/Nano kysymystä. Syy miksi jotkut pitävät Nanoa uhkana johtunee yksinkertaisesti siitä, että Nano maksaa muistaakseni 1300 euroa


Mainitsemani sivun tekstissä sanotaan heti tuon kopsaamani pätkän jatkona, että 2500 dollaria. Ja Tuulilasi-lehdessä "...Tata lupaa hinnan jäävän 2000 euron paikkeille..."

BorisW kirjoitti: eli ei paljon kalliimpi kuin moni moottoripyörä tai skootteri vaikka sillä on eräiden mielestä aivan eriluokan imagoarvo - tiedä häntä. Joka tapauksessa eräät tahot pitävät Nanoa uhkana ympäristölle.


Niinhän tuossa artikkelissakin todetaan, mutta

BorisW kirjoitti:
Tavallaan Intiassa useita kertoja käyneenä ja kaupunkien liikenneruuhkiin tutustuneena, kyllä nelipyöräinen halpa kulkuneuvo suurina määrinä lisää liikenneruuhkia ja ilmansaasteita (nimeonmaan saasteita, enkä tarkoita hiilidioksidia), kauungeissa, joissa ilmanlaatu ei läpäise minkäänlaisia normeja.


ensinnäkin, sehän täyttää normit
"Tata Motors has claimed that the car will meet all Indian as well as Euro IV regulations, which is a pretty stringent pollution/smog regulation."
ja
"Tata Motors have said that the Nano will meet or exceed all Indian emissions regulations, and also that it will meet Euro IV emissions norms. These are fairly strict regulations for emissions (for smog but not for CO2)."

Toiseksi, jos vaihtoehtona on jokin kaksitahtimopo, niin päästöt saattavat jopa vähentyä. Nelitahti vs kaksitahti, mopoissa ei katalysaattoreita, jne.

Jo viime vuosituhannella V8Magazinessa kerrottiin tapauksesta, jossa katsastuskonttorilla pakokaasuanalysaattorin lukemat tippui kun anturi työnnettiin KAT-auton pakoputkeen, eli mittarin mukaan putkesta tuli ulos puhtaampaa ilmaa kuin mitä meni sisään. Kyseessä tosin taisi olla pelkkä CO/HC, typen oksidit jne on sitten asia erikseen, mutta kertonee jotain noiden päästönormien tiukkuudesta.

Eli parhaassa tapauksessa nuo Nanot tekevät siitä normit läpäisemättömästä kaupunki-ilmasta ainakin jotkin normit läpäisevää...

Tehoautoilija
Viestit: 715
Liittynyt: 06.08.2007, 09:49:46
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tehoautoilija »

Tehoautoilija kirjoitti:Toiseksi, jos vaihtoehtona on jokin kaksitahtimopo, niin päästöt saattavat jopa vähentyä. Nelitahti vs kaksitahti, mopoissa ei katalysaattoreita, jne.


Myös itse Tata toteaa

"Environment-friendly
The People's Car's tailpipe emission performance exceeds regulatory requirements. In terms of overall pollutants, it has a lower pollution level than two-wheelers being manufactured in India today. The high fuel efficiency also ensures that the car has low carbon dioxide emissions, thereby providing the twin benefits of an affordable transportation solution with a low carbon footprint."
http://www.tata.com/tata_motors/releases/20080110.htm

Siis "it has a lower pollution level than two-wheelers being manufactured in India today" :!:

Ja tuossa siis kyse kaikista "In terms of overall pollutants" päästöistä eikä pelkästään CO2:sta, vaikka siinäkin se loistaa alhaisilla "the car has low carbon dioxide emissions", joten kyllä se Nano on todellinen ekoauto. Ja näinollen kaikkien vähänkin vihreiden pitäisi rakastaa sitä eikä suinkaan vihata. Eli kuten se alkuperäinen artikkeli totesi, malliesimerkki (vale)vihreiden kaksinaismoraalista. Tai ehkä ne on oikeasti niin pihalla, että eivät yhtään ymmärrä mistä puhuvat :!: :?: :?:

:shock:

Vastaa Viestiin