Hyvää materiaalia peruskoulun ja lukion oppilaille

Valvoja: Hallitus

Avatar
Hansi Harjunharja
Viestit: 31
Liittynyt: 22.04.2011, 00:55:29

Hyvää materiaalia peruskoulun ja lukion oppilaille

Viesti Kirjoittaja Hansi Harjunharja » 07.05.2011, 00:12:50

Tällainen kirjoitus löytyi, joka tuntuu olevan sopivaa tasoa nuorille ja myös niille, jotka eivät itse tieteeseen ole juuri kouluaikanakaan tutustuneet. Voisi käyttää flaikkumateriaalina tai joissain pienissä tilaisuuksissa. Hyvä tiivistys ja hyvät nimet alla. http://www.iskuryhma.com/2011/05/al-gor ... -maan.html

Hansi

PS. pitää vaan hankkia lupa käyttää ko tekstiä, jos sitä haluaa käyttää. Ja sen verran vielä tiedoksi, että Utsjoen kesälukion rahoitus ei ehkä onnistu tänä vuonna, mikä johtaisi siihen, että sitä ei järjestettäisi, jolloin myös ilmastoon liittyvä valistus jäisi toteuttamatta ainakin tuossa tapauksessa. Mutta tapahtumiahan riittää! :)

Lauri Heimonen
Viestit: 389
Liittynyt: 10.01.2010, 19:48:10

Re: Hyvää materiaalia peruskoulun ja lukion oppilaille

Viesti Kirjoittaja Lauri Heimonen » 07.05.2011, 08:37:46

Tämän vuoksi asian tiedostaneet tiedemiehet ovat ainakin jo vuodesta 1812 lähtien pyrkineet seuraamaan ilmakehän hiilidioksidipitoisuuden kehitystä; linkki http://www.biomind.de/realCO2/ .

pora
Viestit: 189
Liittynyt: 03.01.2008, 12:49:28

Re: Hyvää materiaalia peruskoulun ja lukion oppilaille

Viesti Kirjoittaja pora » 07.05.2011, 16:26:57

Mielestäni tämä Juhon kirjoitus on hyvä:
http://nohohhoijaa.puheenvuoro.uusisuomi.fi/64118-ilmastomallit-ja-maapallojarjestelman-sisainen-turbulenssi

Pitäisi korostaa sitä että kausaliteetti on eri asia kuin korrelaatio... Hyvä vertaus on hukkumiskuolemat ja jäätelönsyönti.

Lorentz3
Viestit: 1884
Liittynyt: 23.12.2009, 13:55:45

Re: Hyvää materiaalia peruskoulun ja lukion oppilaille

Viesti Kirjoittaja Lorentz3 » 07.05.2011, 19:27:27

Hansi Harjunharja kirjoitti:Tällainen kirjoitus löytyi, joka tuntuu olevan sopivaa tasoa nuorille ja myös niille, jotka eivät itse tieteeseen ole juuri kouluaikanakaan tutustuneet. Voisi käyttää flaikkumateriaalina tai joissain pienissä tilaisuuksissa. Hyvä tiivistys ja hyvät nimet alla. http://www.iskuryhma.com/2011/05/al-gor ... -maan.html

Asiallista jenkkiläistä republikaanipropagandaa. Ko. puolueen fanaattisemmat kannattajat ovat monta kertaa aiemminkin valinneet ideologian tutkitun tiedon sijaan.

Lorentz3
Viestit: 1884
Liittynyt: 23.12.2009, 13:55:45

Re: Hyvää materiaalia peruskoulun ja lukion oppilaille

Viesti Kirjoittaja Lorentz3 » 07.05.2011, 19:29:11

Lauri Heimonen kirjoitti:Tämän vuoksi asian tiedostaneet tiedemiehet ovat ainakin jo vuodesta 1812 lähtien pyrkineet seuraamaan ilmakehän hiilidioksidipitoisuuden kehitystä; linkki http://www.biomind.de/realCO2/ .

Tämä nyt on täyttä paskaa johon ei usko kukaan vakavasti otettava tutkija hyvistä syistä. Joku asiaa kannattava maksettu republikaaninen kiintiöhihhuli varmaan toki löytyy kun vähän googlettaa.

Lorentz3
Viestit: 1884
Liittynyt: 23.12.2009, 13:55:45

Re: Hyvää materiaalia peruskoulun ja lukion oppilaille

Viesti Kirjoittaja Lorentz3 » 07.05.2011, 19:30:24

pora kirjoitti:Mielestäni tämä Juhon kirjoitus on hyvä:
http://nohohhoijaa.puheenvuoro.uusisuomi.fi/64118-ilmastomallit-ja-maapallojarjestelman-sisainen-turbulenssi

Pitäisi korostaa sitä että kausaliteetti on eri asia kuin korrelaatio... Hyvä vertaus on hukkumiskuolemat ja jäätelönsyönti.

Hindcasting ei ole käyränsovistusta ja vertaus finanssimaailmaan joka EI seuraa mitään tunnettuja lainalaisuuksia on asiaton.

juakola
Valvoja
Viestit: 482
Liittynyt: 07.02.2010, 02:05:48

Re: Hyvää materiaalia peruskoulun ja lukion oppilaille

Viesti Kirjoittaja juakola » 08.05.2011, 00:17:14

Lorentz3 kirjoitti:
pora kirjoitti:Mielestäni tämä Juhon kirjoitus on hyvä:
http://nohohhoijaa.puheenvuoro.uusisuomi.fi/64118-ilmastomallit-ja-maapallojarjestelman-sisainen-turbulenssi

Pitäisi korostaa sitä että kausaliteetti on eri asia kuin korrelaatio... Hyvä vertaus on hukkumiskuolemat ja jäätelönsyönti.

Hindcasting ei ole käyränsovistusta ja vertaus finanssimaailmaan joka EI seuraa mitään tunnettuja lainalaisuuksia on asiaton.

Niin kauan kun malleja sovitetaan havaintoihin säätämällä parametrisoituja arvoja kuten pilvipeitettä, niin käyränsovitustahan se on. Ja seuraako muka ilmastonmuutos tunnettuja lainalaisuuksia? Kun palautteet sekä turbulenssin määrä eivät kummatkaan ole tiedossa, niin kysehän on arvailusta.

Lorentz3
Viestit: 1884
Liittynyt: 23.12.2009, 13:55:45

Re: Hyvää materiaalia peruskoulun ja lukion oppilaille

Viesti Kirjoittaja Lorentz3 » 08.05.2011, 03:21:02

juakola kirjoitti:
Lorentz3 kirjoitti:
pora kirjoitti:Mielestäni tämä Juhon kirjoitus on hyvä:
http://nohohhoijaa.puheenvuoro.uusisuomi.fi/64118-ilmastomallit-ja-maapallojarjestelman-sisainen-turbulenssi

Pitäisi korostaa sitä että kausaliteetti on eri asia kuin korrelaatio... Hyvä vertaus on hukkumiskuolemat ja jäätelönsyönti.

Hindcasting ei ole käyränsovistusta ja vertaus finanssimaailmaan joka EI seuraa mitään tunnettuja lainalaisuuksia on asiaton.

Niin kauan kun malleja sovitetaan havaintoihin säätämällä parametrisoituja arvoja kuten pilvipeitettä, niin käyränsovitustahan se on.

No ei ole siinä mielessä että ei siinä säädetä mitään parametria joka säätäisi pilvipeitettä vuosi vuodelta niin että malli ulostaisi viimeisen parin sadan vuoden säätilan. Moinen toiminta olisikin silkkaa huijausta.

juakola
Valvoja
Viestit: 482
Liittynyt: 07.02.2010, 02:05:48

Re: Hyvää materiaalia peruskoulun ja lukion oppilaille

Viesti Kirjoittaja juakola » 08.05.2011, 09:10:48

Lorentz3 kirjoitti:No ei ole siinä mielessä että ei siinä säädetä mitään parametria joka säätäisi pilvipeitettä vuosi vuodelta niin että malli ulostaisi viimeisen parin sadan vuoden säätilan. Moinen toiminta olisikin silkkaa huijausta.

Sanoiko joku, että niin tehdään vuosi vuodelta? Mallit toimivat pääosin makrotasolla mikä vaatii parametrisointia, ja mistä muualta luulet parametrisoituja arvoja revittävän ellei stetsonista?

Lorentz3
Viestit: 1884
Liittynyt: 23.12.2009, 13:55:45

Re: Hyvää materiaalia peruskoulun ja lukion oppilaille

Viesti Kirjoittaja Lorentz3 » 08.05.2011, 17:48:38

juakola kirjoitti:
Lorentz3 kirjoitti:No ei ole siinä mielessä että ei siinä säädetä mitään parametria joka säätäisi pilvipeitettä vuosi vuodelta niin että malli ulostaisi viimeisen parin sadan vuoden säätilan. Moinen toiminta olisikin silkkaa huijausta.

Sanoiko joku, että niin tehdään vuosi vuodelta? Mallit toimivat pääosin makrotasolla mikä vaatii parametrisointia, ja mistä muualta luulet parametrisoituja arvoja revittävän ellei stetsonista?

Eikös ne revitä mittausdatasta ja approksimoimalla parempia malleja?

juakola
Valvoja
Viestit: 482
Liittynyt: 07.02.2010, 02:05:48

Re: Hyvää materiaalia peruskoulun ja lukion oppilaille

Viesti Kirjoittaja juakola » 09.05.2011, 18:51:20

Lorentz3 kirjoitti:Eikös ne revitä mittausdatasta ja approksimoimalla parempia malleja?

Emmääjaksa.

Lorentz3
Viestit: 1884
Liittynyt: 23.12.2009, 13:55:45

Re: Hyvää materiaalia peruskoulun ja lukion oppilaille

Viesti Kirjoittaja Lorentz3 » 09.05.2011, 20:43:55

juakola kirjoitti:
Lorentz3 kirjoitti:Eikös ne revitä mittausdatasta ja approksimoimalla parempia malleja?

Emmääjaksa.

Et sitten ole kuullut empiirisistä malleista? Niitä käytetään silloin kun fysiikkaa ei ymmärretä kunnolla tai tarkempi simulointi vie liikaa aikaa.

Tapsa
Valvoja
Viestit: 2944
Liittynyt: 19.02.2008, 16:35:15

Re: Hyvää materiaalia peruskoulun ja lukion oppilaille

Viesti Kirjoittaja Tapsa » 09.05.2011, 21:47:27

Lorentz3 kirjoitti:
juakola kirjoitti:
Lorentz3 kirjoitti:Eikös ne revitä mittausdatasta ja approksimoimalla parempia malleja?

Emmääjaksa.

Et sitten ole kuullut empiirisistä malleista? Niitä käytetään silloin kun fysiikkaa ei ymmärretä kunnolla tai tarkempi simulointi vie liikaa aikaa.


Empiirinen, siis kokemusperäinen malli. Niitäkö käytetään, jos fysiikkaa ei ymmärretä??? Onko liian vaativaa selittää maallikoille jokin esimerkki moisesta?

Mielestäsi siis, jos fysiikkaa ei ymmärretä ilmastotieteissä (ehkä muissakin) voidaan kayttää kokemusperäistä mallia, joka perustuu, niin mihin kokemukseen?

Itse kuvittelen, että kokemusperäinen tässä asiassa on mittausdataa. Olenko väärässä?

Lorentz3
Viestit: 1884
Liittynyt: 23.12.2009, 13:55:45

Re: Hyvää materiaalia peruskoulun ja lukion oppilaille

Viesti Kirjoittaja Lorentz3 » 10.05.2011, 18:53:25

Tapsa kirjoitti:
Lorentz3 kirjoitti:
Lorentz3 kirjoitti:Eikös ne revitä mittausdatasta ja approksimoimalla parempia malleja?

Et sitten ole kuullut empiirisistä malleista? Niitä käytetään silloin kun fysiikkaa ei ymmärretä kunnolla tai tarkempi simulointi vie liikaa aikaa.


Empiirinen, siis kokemusperäinen malli. Niitäkö käytetään, jos fysiikkaa ei ymmärretä??? Onko liian vaativaa selittää maallikoille jokin esimerkki moisesta?

No jos mallinnetaan suureiden x ja y riippuvuutta toisistaan sovitaan että riippuvuus on vaikka lineaarinen (approksimaatio), eli y = ax + b. Sitten määritetään kertoimien a ja b arvot empiirisesti, eli sovittamalla käyrä havaintoaineiston x & y lukupareihin. Tuloksena on empiirinen lineaarinen malli. Kyse on "käyränsovituksesta" mutta ei siinä mielessä kuin mitä skeptikot joskus antavat ymmärtää.

Mielestäsi siis, jos fysiikkaa ei ymmärretä ilmastotieteissä (ehkä muissakin) voidaan kayttää kokemusperäistä mallia, joka perustuu, niin mihin kokemukseen?

Itse kuvittelen, että kokemusperäinen tässä asiassa on mittausdataa. Olenko väärässä?

Et ole väärässä vaan oikeassa.

pora
Viestit: 189
Liittynyt: 03.01.2008, 12:49:28

Re: Hyvää materiaalia peruskoulun ja lukion oppilaille

Viesti Kirjoittaja pora » 11.05.2011, 21:15:16

Lorentz3 kirjoitti:
Tapsa kirjoitti:Empiirinen, siis kokemusperäinen malli. Niitäkö käytetään, jos fysiikkaa ei ymmärretä??? Onko liian vaativaa selittää maallikoille jokin esimerkki moisesta?

No jos mallinnetaan suureiden x ja y riippuvuutta toisistaan sovitaan että riippuvuus on vaikka lineaarinen (approksimaatio), eli y = ax + b. Sitten määritetään kertoimien a ja b arvot empiirisesti, eli sovittamalla käyrä havaintoaineiston x & y lukupareihin. Tuloksena on empiirinen lineaarinen malli. Kyse on "käyränsovituksesta" mutta ei siinä mielessä kuin mitä skeptikot joskus antavat ymmärtää.

Kuinka käyränsovituksen sitten pitäisi ymmärtää? Tai miten sen voi ymmärtää väärin?

Vastaa Viestiin