Hyvää materiaalia peruskoulun ja lukion oppilaille

Valvoja: Hallitus

Lorentz3

Re: Hyvää materiaalia peruskoulun ja lukion oppilaille

Viesti Kirjoittaja Lorentz3 » 12.05.2011, 17:38:33

pora kirjoitti:Kuinka käyränsovituksen sitten pitäisi ymmärtää? Tai miten sen voi ymmärtää väärin?

Väärinymmärryksen mukaan ilmastomallintajat katsovat koko mitattua ilmastohistoriaa ja sitten tuunaavat kaikkia mahdollisia ja mahdottomia parametereja niin että viimeisen 100 vuoden ilmasto pullahtaa mallista ulos. Ts., mallit ja osamallit tuunataan antamaan haluttu tulos, jos tuunattavat parametrit eivät liitä niitä lisätään jne.

pora

Viesti Kirjoittaja pora » 20.05.2011, 08:30:49

Lorentz3 kirjoitti:
juakola kirjoitti:
Lorentz3 kirjoitti:Eikös ne revitä mittausdatasta ja approksimoimalla parempia malleja?

Emmääjaksa.

Et sitten ole kuullut empiirisistä malleista? Niitä käytetään silloin kun fysiikkaa ei ymmärretä kunnolla tai tarkempi simulointi vie liikaa aikaa.

Olen monen tahon kuullut kertovan, että mallit perustuvat tunnettuihin fysiikan kaavoihin ja ne ovat ns. hanskassa. Eikö ne sitten perustukkaan jos tähän empiiriseen mallinnukseen pitää mennä?
Viimeksi muokannut pora, 18.11.2011, 10:45:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

23-00kalervo

Viesti Kirjoittaja 23-00kalervo » 04.10.2011, 09:17:11

noi tilastot netissä on aina vähä mitä on.. ei voi tietäää onko totta vai ei. Meidän opettaja esitti kerran varsin uskottavan käyrän ja laskelman siitä kuinka pian öljy loppuu maapallolta, en tiiä oliko sekään sit eihan realistinen mutta pelottava ainakin :D

Tronic

Viesti Kirjoittaja Tronic » 04.10.2011, 13:17:08

Tästä tulikin mieleen eräs proffa TKK:lta, joka 70-luvun alussa laski että öljy loppuu suunnilleen vuonna 2000. Laskelmassa oletettiin maapallon koko tilavuuden olevan öljyä ja lisäksi oletettiin kulutuksen kasvavan eksponentiaalisesti. Eksponentiaalisen kasvun ekstrapolointi on aina kivaa :)

P.S. Mooren lain (transistoritiheys tuplautuu 18 kk välein) mukaan nykyprosessoreissa pitäisi olla 40 miljardia transistoria (todellisuudessa niitä on noin miljardi, tosin prosessorin pinta-ala on myöskin pienentynyt). Jos tuplautumistiheydeksi olisikin valittu aikoinaan usein mainittu 12 kk, tulisi "ennusteeksi" nykypäivälle yli 400 000 miljardia... Vastaavasti CO2-pitoisuuden ja muiden ainakin näennäisesti eksponentiaalisesti kasvavien suureiden parametrin pienenpienikin heitto voi ekstrapoloitaessa tuottaa äärimmäisen suuria virheitä - erityisesti jos ja kun kasvu ei jatkukaan eksponentiaalisena (öljykriisi) tai jos se ei ole sellaista ollut alunperinkään (globaali lämpötilapoikkeama).

Hansi Harjunharja

Viesti Kirjoittaja Hansi Harjunharja » 16.11.2011, 05:10:09

Näppärää, nyt tuo vaatii jotain irjautumista tuo alkuperäinen linkki, joten en näe, mitä olin tänne alunperin linkannut. Olisin kiitollinen, jos joku vaikka hieman copy-pastettaisi eli plagioisi tätä hyvään tarkoitukseen. Kiitos. :)

Mitä sitten tulee hyvään tekstiin, niin yksi tuollainen tosiaan tuli tekaistua ainakin auttavasti Jyväskylän tilaisuuteen, jossa oli mukana Al Gore. Se tuli teille myös jäsenkirjeen yhteydessä. Siitä on myös parempi versio, mutta se on minun äitini koneella tallessa ja löytyy myös vielä paljon hienompi versio, joka on kooltaan joku 167Mt ja siksi mahdoton lähettää tuosta vaan halukkaalle. Se on se versio, joka viedään painoon ja taittoon ja sitten se annetaan ihmiselle käteen ja ihminen sanoo sen saatuaan, että "vau".

BorisW
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BorisW » 16.11.2011, 20:22:49

Pidin 18.10 2011 Tuusulan koulukeskuksessa 8. luokkalaisille skeptisen ilmastoesitelmän. Siinä käyttämäni kuvamateriaali löytyy PDF-formaatissa http://www.littleurl.net/1f66e1.

Itse esitelmän tein Corel/Presentation-ohjelmalla, jossa mukana jonkin verran nuoria ehkä herättämään tarkoitetun animaation kanssa. Koska harvalla on kyseinen Corelin ohjelma olen siitä tehnyt hieman huonommalla resoluutiolla myös ns "Show on the Go" version, joka edellyttää taustaohjelman (*.exe) käyttöä. Koska yleensä varoitetaan tällaisten ohjelmien lataamisesta netin kautta, en ole tallentanut ohjelmaa ja esitelmään kuuluvaa dataa verkkon, mutta lähetän nämä kaksi tiedostoa (Tuusula181011ilmasto.pqf ja Tuusula181011ilmasto.exe) mielelläni sähköpostina jos joku haluaa.

Tapsa
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Tapsa » 16.11.2011, 22:33:36

BorisW kirjoitti:Pidin 18.10 2011 Tuusulan koulukeskuksessa 8. luokkalaisille skeptisen ilmastoesitelmän. Siinä käyttämäni kuvamateriaali löytyy PDF-formaatissa http://www.littleurl.net/1f66e1.

Itse esitelmän tein Corel/Presentation-ohjelmalla, jossa mukana jonkin verran nuoria ehkä herättämään tarkoitetun animaation kanssa. Koska harvalla on kyseinen Corelin ohjelma olen siitä tehnyt hieman huonommalla resoluutiolla myös ns "Show on the Go" version, joka edellyttää taustaohjelman (*.exe) käyttöä. Koska yleensä varoitetaan tällaisten ohjelmien lataamisesta netin kautta, en ole tallentanut ohjelmaa ja esitelmään kuuluvaa dataa verkkon, mutta lähetän nämä kaksi tiedostoa (Tuusula181011ilmasto.pqf ja Tuusula181011ilmasto.exe) mielelläni sähköpostina jos joku haluaa.

Huikea suoritus!!!

Miten ihmeessä pääsit sinne esiintymään? Esitys oli todella nuorisonkin ymmärrettävää asiaa. Onnittelut!!

hlinden

Viesti Kirjoittaja hlinden » 16.11.2011, 22:49:49

Upea esitys. Pitää jakaa eteenpäin.
PS. Millä ihmeellä pääsit esiintymään siellä.

BorisW
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BorisW » 17.11.2011, 11:33:44

Yksi koulun opettajista (itsekin skeptikko) oli pitemmän aikaa yrittänyt opettajanhuoneessa puhua järkeä ilmastonmuutoshysteriasta. Hänen sinnikkyytensä ja ilmeisesti osittain myönteinen ilmapiiri sekä kouluun suunitteila oleva kestävän kehityksen viikko avasi minulle oven. Suuren koulun 8-luokkalaisia oli lähes 150, jotka jaettiin kahteen ryhmään, ilmeisesti lukujärjestyksen mukaisesti.

Tilaisuus oli minulle opettavainen - jouduin tosissani paneutumaan 8-luokkalaisten ajatusmaailmaan peilaamalla omiin yläastetta käyviin lapsenlapsiini. Minulla oli myös apuna vaimoni, joka oli ollut nimenomaan yläasteen matematiikan, kemian ja fysiikan opettajana.

Hansi Harjunharja

Viesti Kirjoittaja Hansi Harjunharja » 24.11.2011, 16:11:15

Kuinka hyvin tuota esitelmää pitäessä sinulla oli aikaa kertoa syitä ille, miksi tätä valhetta ylläpidetään? Mietin vain, kun tuossa tekstissä ei tullut kovin hyvin ilmi se, miksi tuota hiilidioksidiuskoa jatketaan, vaikka lisääntyvä tieteellinen tutkimusaineisto näyttää osoittavaan aivan muiden syyllisten suuntaan kuin hiilidioksidin.

Olen itse aikeissa kääntää esitelmän "Catastrophe Denied". Kirjoiin jo kuukausi sitten sen tekijlle ja kysyin, saako sitä käyttää, jos sen sellaienaan kääntää. En saanut vastausta, mutta sivuilla mainitaan, että sitä saa käyttää. Tulen varmaan muuttamaan sitä ajan kanssa ja luomaan siitä vielä tahokkaamman kuin se jo on, niin ei tule sitten tekijänoikeusongelmiakaan, kun käytän sitä lopulta vain lähdemateriaalin hankintaan.

Hyvä ja ymmärrettävä kokonaisuus oli tuo esittämäsi varmasti näille kasiluokkalaisille. Eihän siinä kovin syvälle voi mennä, mutta tärkeintä lienee se, että näille nuorille jää käsitys, että ihmisen aiheuttama ilmastonmuutos ei ole tieteessä mikään luonnonlaki, eikä tule olemaankaan.

BorisW
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BorisW » 24.11.2011, 22:09:53

Hansi Harjunharja kirjoitti:Kuinka hyvin tuota esitelmää pitäessä sinulla oli aikaa kertoa syitä sille, miksi tätä valhetta ylläpidetään? Mietin vain, kun tuossa tekstissä ei tullut kovin hyvin ilmi se, miksi tuota hiilidioksidiuskoa jatketaan, vaikka lisääntyvä tieteellinen tutkimusaineisto näyttää osoittavaan aivan muiden syyllisten suuntaan kuin hiilidioksidin.

8.luokkalaisille ei kannata puhua infrapunaspektreistä, absorptiosta tai emissiosta, siksi rajoituin vain kertomaan, että ilmakehän CO2 pitoisuus on geologisen historian aikana ollut nykyistä huomattavasti korkeampi ilman että lämpötila olisi muuttunut sen mukaan. Se, että hiilidioksidiuskoa ylläpidetään johtuu vain siitä, että muutakaan perustetta ei AGW-läisllä ole. Lisäksi CO2 on poliitikoille tehty ymmärrettäväksi ja lisäksi helposti kytkettävissä ihmisen toimintaan, on kätevästi verotettavissa, jne.

Katsoin http://www.climate-skeptic.com/2010/01/catastrophe-denied-the-science-of-the-skeptics-position.html Catastrophe Denied videon ja pidin sitä varsin hyvänä, olihan siellä turhia slideja ja myös joitain pienehköjä virheitä ja voisi myös modernisoida joitakin kuvia, mutta ihan OK, joskin sitä voisi lyhentää. Voit ihan hyvin käyttää sitä runkona (autan mielelläni jos tulee tarvetta oikoluvussa ja mahdollisesti parempien kuvien osalta. Tuossa linkissä olevissa kommenteissa on myös hyviä ideoita.

Pidin 23.11.2011 esitelmän Lauttasaaren Rotareissa, joka löytyy http://www.kolumbus.fi/boris.winterhalter/PDF/Rotary231111.pdf. Siinä ensimmäiset 26 kuvaa liittyvät esitelmään ja loput ovat mukana jos ja kun keskustelu vaatii kuvaa.

Hansi Harjunharja

Viesti Kirjoittaja Hansi Harjunharja » 24.11.2011, 22:46:18

Okei, hienoa, kun voit olla avuksi. Olen juuri kääntämässä ja kyllä ajattelin myös jotain tarpeettomia osia siitä sitten karsiakin. Nyt olen diassa 15, mutta näemmä ladatussa paketissa tuo dia 11 oli viallinen, kuten muutama muukin, niin minun pitää ne sitten räätälöidä vielä lopuksi. Onneksi ne kommenttitekstit kaikki on ehjiä ja ne nyt ensin tässä kääntelen riippumatta siitä, käytänkö kaikkia dioja edes.

On niin hienoa, kun voit katsoa noista virheet pois, jotta todellakaan kukaan ei pääse tarttumaan erityisesti kesken esittämisen mihinkään asiaan. Näin tärkeä viesti saadaan oikeasti perillekin. Tietenkin kelpaa myös sellainen oikolukeminenkin, kun esimerkiksi siellä tuli itsellä vähän sellainen olo, että mitenköhän jäsentelisin, jos joku haluaa kyseenalaistaa jotain ja haluan vastata.

Esimerkiksi päätin siellä tuoda esille sen, etten ihan suoranaisesti voi pitää kasvihuoneteoriaa sellaisenaan paikkaansapitävänä, kun tuolta Venuksesta on tullut tuollaista kovin outoa dataa... pitäisi varmaan olla itse fiksumpi, että voisi myös vahvemman kuvan siitä luoda itselleni. Päätin kuitenkin ohittaa sen sanomalla, että oletetaan tämän teorian pitävän paikkansa sen vuoksi, että on muita kompastuskiviä, joihin tämä AGW-teoria vuorostaan törmää.

Lueskelin lävitse tänään nuo kaksi esitelmääsi ja niissä on todella hyviä asioita esitetty ja tulipa mieleeni myös, että kun jalostan tuosta Catastrophe Denied-luennon pohjalta tekemääni luentoa, voisin tuoda sinne muutamia osia lainaten sinun tietämystäsi sitten vuorostaan.

Tosiaan, näissä esitelmissä kannattaa myös tuoda esiin se, miksi jotain tällaista ylläpidetään, jotta valheen motivaatiotkin selviävät. Muutenhan se kuulostaa vain kinastelulta, jota harjoittavat aikuiset ihmiset ilman oikeata syytä. Syy on maailmassa aivan liian usein raha ja valta.

BorisW
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BorisW » 28.11.2011, 20:38:50

Kun ja jos kaipaat välitöntä reaktiota minulta, niin parempi on viestittää suoraan omaan sähköpostiini boris.winterhalter@kolumbus.fi , sillä se on aina päällä, Ilmastofoorumi sen sijaan vain silloin kun satun sen avaamaan.

r.ritva62

Viesti Kirjoittaja r.ritva62 » 31.07.2012, 12:53:11

Ihan melenkiintosta materiaalia myös muille :) itse ainakin luen mielelläni...!

pexis

Viesti Kirjoittaja pexis » 03.08.2012, 08:06:48

Varsin selkeä yhteenveto ilmastoasioista:
Global warming the facts

Vastaa Viestiin