Syyllinen vai syytön?

Valvoja: Hallitus

Harry

Syyllinen vai syytön?

Viesti Kirjoittaja Harry » 13.01.2012, 20:22:39

Toista kymmentä vuotta sitten harmittelin kaiken maailman vihreiden kirjoituksista sekä sitä että media oli samalla linjalla. Se jäi itsekseen kiroiluun kunnes oli "pakko" lähteä selvittämään mistä oli kysymys.

En tiedä mikä aiheutti minussa muutoksen, mutta kesällä ennen climategate 1 etsin netistä lisätietoa ja löysin WUWT:n. Sen jälkeen löysin tämän blogin ja yhden naapurimaasta, TCS, Tähän mennessä olen saanut lukea jo jonkinmoista tekstiä asiasta. Olen hiki otsalla yrittänyt seurata erittäin teknillista/matemaattista tekstiä/kaavoja. Vähitellen minulle on tullut eräänlainen yleiskäsitys koko CAGW:stä ja sen hyvin kompleksisestä luonteesta

Huomasin että monet asiat ovat toistoja toistojen perään. Yritin suodattaa lukemaani. Jos oikein yksinkertaistaa voisi sanoa että ilmasto 70-80% määräytyy merien lämpötilojen mukaan. Tuntuu aivan luonnollisellta että CO2 lisäys seuraa maapallon lämpenemistä/kylmenemistä koska lämmin merivesi lisää ilman hiilidioksidia ja vastaavasti kylmä merivesi pystyy sitomaan hiilidioksidia ilmasta. Eli CO2 käyrä seuraa meriveden lämpökäyrää kuin hai laivaa. Aurinko on ainoa joka pystyy meriveden lämmittämään. Pilvet ja jotkut ilmäkehän kaasut ja pienhiukkaset vaikuttavat auringon lämmityskykyyn marginaalisesti.

Toinen vaikuttaja on myös meressä, tai oikeammin merenpohjassa. Tektoniset liikkeet, tulivuoret ja ehkä jokin muu saattavat muuttaa merivirtojen reittejä aiheuttaen suuriakin heilahduksia ilmastoon. Ainakin paikallisesti. Vähän samaan tapaan kuin El Nino ja La Nina. Ei tarvitse siirtää Golf-virtaa kovinkaan paljon ennen kuin meillä on paikallinen pohjoismainen jääkjausi. Lisäksi kukaan ei pysty sanomaan mitenAtlantin matalapaineet sen jälkeen muodostuvat, jos ollenkaan, ja mihin suuntaan kulkevat.

Hyvää vuoden 2012 jatkoa toivottaen, Harry.

BorisW
Viesti:

Re: Syyllinen vai syytön?

Viesti Kirjoittaja BorisW » 16.01.2012, 17:38:23

Harry kirjoitti:Jos oikein yksinkertaistaa voisi sanoa että ilmasto 70-80% määräytyy merien lämpötilojen mukaan. Tuntuu aivan luonnollisellta että CO2 lisäys seuraa maapallon lämpenemistä/kylmenemistä koska lämmin merivesi lisää ilman hiilidioksidia ja vastaavasti kylmä merivesi pystyy sitomaan hiilidioksidia ilmasta. Eli CO2 käyrä seuraa meriveden lämpökäyrää kuin hai laivaa. Aurinko on ainoa joka pystyy meriveden lämmittämään.

En tiedä mistä olet nuo prosentit saanut, mutta olen samaa mieltä, että meriveden lämpötilalla on suuri merkitys maapallon ilmaston säätelijänä.

Uusimman tiedon mukaan CO2 on vain marginaalisesti syyllinen, mutta kaikkein syyllisin on tietysti aurinko.
Harry kirjoitti:Pilvet ja jotkut ilmäkehän kaasut ja pienhiukkaset vaikuttavat auringon lämmityskykyyn marginaalisesti.

Sen sijaan en ole kanssasi samaa mieltä, että pilvien osuus olisi vähäinen. Päinvastoin, itse näen pilvet ja koko vesikierron nimenomaan varsinaisena termostaattina, joka on kautta maapallon historian pitänyt maapallon lämpötiloja suotuisina eliömaailman kehittymiselle sellaiseksi kuin me sen olemme tottuneet näkemään.

Pilvien ja ennen kaikkea ukkosmyrskyjen suurta roolia kuvaa Willis Eschenbach erinomaisesti omassa kaksiosaisessa esitelmässään: http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=IrSjS0IYZ2M.

Harry

Re: Syyllinen vai syytön?

Viesti Kirjoittaja Harry » 16.01.2012, 23:39:14

BorisW kirjoitti:Sen sijaan en ole kanssasi samaa mieltä, että pilvien osuus olisi vähäinen. Päinvastoin, itse näen pilvet ja koko vesikierron nimenomaan varsinaisena termostaattina, joka on kautta maapallon historian pitänyt maapallon lämpötiloja suotuisina eliömaailman kehittymiselle sellaiseksi kuin me sen olemme tottuneet näkemään.

Huomaan että lauseeni on liian yksinkertaistettu. Vesikierron muodostamasta termostaatista olen ehdottomasti samaa mieltä ainakin siinä mielessä että lämmön lisääntyessä pilviä muodostyy enemmän joka taas jäähdyttää. Lause lähti siitä että aurinko on se päätekijä kaikki muu on mielestäni seurausta auringon säteilyn vaikutuksesta.

BorisW kirjoitti:En tiedä mistä olet nuo prosentit saanut, mutta olen samaa mieltä, että meriveden lämpötilalla on suuri merkitys maapallon ilmaston säätelijänä.

Valitettavasti en muista kenen kirjoittamasta tutkimuksesta on kysymys. Prosenttiluku oli tarkempi joten haarukoin sen 70-80. Minulle jäi mielikuva että lukua korreloitiin merien osuuteen maapallosta. Saatan muistaa väärin.

Vastaa Viestiin