EU ja biopolttoaineet

Valvoja: Hallitus

Avatar
pasi
Valvoja
Viestit: 1129
Liittynyt: 15.07.2007, 13:23:23
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

EU ja biopolttoaineet

Viesti Kirjoittaja pasi » 31.03.2010, 09:23:11

Vaihteeksi muutakin ympäristöasiaa... EU:n tukipolitiikka vaarantaa biopolttoaineiden käytön kasvun:

PJM kirjoitti:Euroopan unioni on asettanut tavoitteekseen uusiutuvien energianlähteiden ja biopolttoaineiden käytön merkittävän kasvun. Näiden tavoitteiden laajemmasta asiayhteydestä voidaan olla montaa mieltä, mutta totta on ainakin se, että fossiiliset polttoaineet ovat ehtyvä luonnonvara ja jollain aikavälillä niille on löydettävä korvaavia hyödykkeitä. Biopolttoaineet ovat yksi merkittävä mahdollisuus fossiilisten korvaajiksi.

Siksi onkin merkillepantavaa, että EU:n tuki- ja tullipolitiikasta on muodostumassa huomattava este biopolttoaineiden käyttöönoton laajenemiselle. Voidaankin puhua ”vihreästä protektionismista”, jolla ei ole juurikaan tekemistä ympäristönsuojelun kanssa, mutta sitäkin enemmän EU:n sisäisten taloudellisten intressien suojelemisen kanssa.

Ensinnäkin maataloustuet ovat aina olleet suuria Euroopassa ja biopolttoaineiden tuotannon myötä tilanne on jatkunut. Toisekseen biopolttoaineiden jalostusta tuetaan julkisin varoin. Kolmanneksi EU:n ulkopuolella tuotettujen biopolttoaineiden pääsyä rajoitetaan tullein ja säädöksin. Biopolttoaineiden tuotantoa tuetaankin EU:ssa kaikkiaan neljällä miljardilla eurolla vuosittain, mikä tekee 0,74 euroa per etanolilitra ja 0,50 euroa per biodiesellitra.

Tämä kaikki on klassista protektionismia, jonka seuraus on aina sama: suojeltu teollisuudenala kyllä tekee voittoa ja kasvaa jonkun verran, mutta kilpailtuun tilanteeseen nähden hinnat ovat korkeammat sekä laatu heikompi.

Protektionismin kustannukset tulevat aina kuluttajien maksettaviksi, tarkemmin ajateltuna jopa kahteen kertaan. Ensin maksetaan korkeita tukia verojen muodossa ja sitten korkeita hintoja itse tuotteista. Tämä ei voi olla myös hidastamatta alan kasvua, tässä tapauksessa biopolttoaineiden käyttöönottoa, puhumattakaan oheisteknologioista, kuten biopolttoaineille paremmin soveltuvista moottoreista.

Kaiken lisäksi vihreällä protektionismilla on merkittävä kehityspoliittinen ulottuvuus, sillä koska biopolttoaineissa on viime kädessä kysymys maataloustuotteista, niiden vapaan kaupan rajoittaminen muiden maataloustuotteiden lailla käy kalliiksi maatalousvaltaisten kehitysmaiden ihmisille, sillä nämä eivät saa tuotteitaan kaupaksi eivätkä voi siten kasvattaa talouttaan.

Olisi jo korkea aika ottaa biopolttoaineet vakavasti ja lopettaa alan haittaaminen vain pienten piirien taloudellisia etuja suojelevilla protektionistisilla toimenpiteillä.

(Kirjoitus julkaistu alunperin Helsingin Sanomien mielipideosastolla sunnuntaina 28.3.2010, mutta julkaisen sen uudelleen tässä, koska HS ei julkaissut sitä verkossa.)
Pasi J. Matilainen
Puheenjohtaja, Ilmastofoorumi ry

Antero
Viestit: 161
Liittynyt: 02.03.2008, 13:43:30

Re: EU ja biopolttoaineet

Viesti Kirjoittaja Antero » 01.04.2010, 00:30:54

Ei ainakaan vielä ole olemassa moottoria, mikä toimisi pakkasessa pelkällä biopolttoaineella. Pirtussakin on aina vettä ainakin 4%. Taitaa 100% alkoholi olla kiinteätä ainetta ja sellaisen valmistaminenkin on vaikeata. Miten ajetaan sähköautolla pakkasella sillä akun energia menee lämmityslaitteeseen melkéin kaikki???.No sähköä ei kyllä tehdä tarpeeksi biopolttoaineilla.
Joku kansanedustaja sanoi, että vaikka Suomessa olisi 15 atomivoimalaa niin sähköä ostettaisiin kuitenkin Venäjältä, koska se on siellä halvempaa. Fortumin johtajan palkka pitää olla 200000 euroa se kun nyt jo on lähes 100000/kk. Näin se vaan menee. Raha ratkaisee aina. Kaiken öljyn pitää ensin loppua ennenkuin mitään muutosta tapahtuu ja kerran se öljy kyllä loppuu. En usko vähääkään minkäänlaisiin ilmastonmuutoksen hillitsemisiin jos sellainen on tarpeenkaan. Nyt meilläkin on ainakin puolet henkilöautoista maastureita, joten silläkin alueella on menty aivan päinvastaiseen suuntaan kuin mitä autoverotuksella yritetään.Minkälaista hiilijalanjälkeä edustaa mies, joka rakentaa miljoonan euron kesämökin ja yrittää lämmittää sitä aurinkopaneleilla? Siis laittaa pään pensaaseen. Näin tekevät juuri ne jotka pauhaavat ihmisen aiheuttamasta ilmastonmuutoksesta. Mutta suurin kaikista ongelmista tulee olemaan ihmisten lisääntyminen. Kaikki muut ovat sen rinnalla pikkujuttuja. En ole jaksanut ottaa osaa näihin CO2-keskusteluihin, kun en niistä mitään ymmärrä, mutta jotakin sellaistahan se Islannin tulivuorikin ilmakehään lykkää ja kohta alkaa pallo lämmetä. Näin pitäisi olla jos IPCC :n voisi uskoa.

Antero Sihvonen
Foorumin hallituksen jäsen

Tapsa
Valvoja
Viestit: 2944
Liittynyt: 19.02.2008, 16:35:15

Re: EU ja biopolttoaineet

Viesti Kirjoittaja Tapsa » 01.04.2010, 07:34:09

Sunnuntai08 kirjoitti:Miten ajetaan sähköautolla pakkasella sillä akun energia menee lämmityslaitteeseen melkéin kaikki???.


Tätä olen minäkin ihmetellyt. Nyt on juuri menossa kova vouhotus, kuinka taas kerran juuri Suomen pitäisi olla ensimmäisenä ottamassa sähköautoja käyttöön. Tokihan niitä voidaan täällä suunnitella, laajamittainen valmistus taas lienee mahdotonta.

Viimeaikaisessa vouhkaamisessa sähköautojen puolesta ei kukaan ole puolella sanallakaan maininnut, että miten säköautot pidetään talvella täällä lämpiminä ja tuulilasit sulina. Kannatan kovasti sähköautojen lisääntymistä siellä, missä se on järkevää eli lämpimissä maissa ja eritoten suurkaupungeissa ilmansaasteiden vähentämiseksi. Täällä niiden kyytiin hyppääminen on pääsääntöisesti typerää.

Avatar
BorisW
Viestit: 1774
Liittynyt: 08.08.2007, 10:38:11
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: EU ja biopolttoaineet

Viesti Kirjoittaja BorisW » 01.04.2010, 12:57:35

Oikeata tekstiä. Tämän päivän HS kiinnittää huomiota Fortumin bioenergiaan ja palmuöljyyn. Ongelmia silläkin puolella. Energiasektori vastaavasti lupaa, että Suomessa sähköä riittää kaikkiin autoihin ja onhan meillä omaa akkutuotantoakin. Kyllä akkusähköllä voi lämmittää tuulilasia, mutta muilta osin suosittelen lämpimien vällyjen hankintaa; ei ilmeisesti tulevaisuudessa ajeta talvipakkasilla teepaidassa.

kahannin
Viestit: 431
Liittynyt: 25.04.2010, 15:05:40

Re: EU ja biopolttoaineet

Viesti Kirjoittaja kahannin » 07.05.2010, 15:31:38

BorisW kirjoitti:Oikeata tekstiä. Tämän päivän HS kiinnittää huomiota Fortumin bioenergiaan ja palmuöljyyn. Ongelmia silläkin puolella. Energiasektori vastaavasti lupaa, että Suomessa sähköä riittää kaikkiin autoihin ja onhan meillä omaa akkutuotantoakin. Kyllä akkusähköllä voi lämmittää tuulilasia, mutta muilta osin suosittelen lämpimien vällyjen hankintaa; ei ilmeisesti tulevaisuudessa ajeta talvipakkasilla teepaidassa.


Tämä ns. uusiutuvan energian osuus päästöjen vähentämisestä kuuluu myös ilmastonmuutoksen ihmeellisiin selktiivisyyksiin. Kun poltetaan puuta, niin siitä muodostuvaa hiilidioksidia ei laskennallisesti huomioida taseissa. Samoin biotenolia tai -dieseliä pottoaineena käytettäessä ei muodostuvaa hiilidioksidia lasketa mukaan taseisiin.

Kuvitellaan, että Maapallolla päästäisiin sellaiseen tilanteeseen, että kaikki fossiiliset polttoaineet olisi korvattu biopolttoaineilla. Olisimme silloin hiilidioksidineutraalissa tilanteessa, kuten sanonta kuuluu. Laskennallisesti ei muodostuisi lainkaan hiilidioksidia. Kuitenkin biopolttoaineista muodostuu hiilidioksidia. Ilmakehässä se ole korvamerkittyä. Käytännössä hiilidioksidipäästöt eivät olisi vähentyneet yhtään.

Avatar
BorisW
Viestit: 1774
Liittynyt: 08.08.2007, 10:38:11
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: EU ja biopolttoaineet

Viesti Kirjoittaja BorisW » 07.05.2010, 16:02:16

Kyse on CO2 taseesta. Näkemyksissä on eroa. Jotkut väittävät, että koko teollistumisajan CO2 pitoisuuden nousu johtuisi kokonaan fossiilisten polttoaineiden käytöstä, toiset lisäävät siihen maankäyttömuutokset ja toiset taasen, että nousu johtuisi lähes yksinomaan valtamerien pintaosien lämpenemisestä. Totuus lienee jossain siellä välimaastossa.

Kaikki taselaskelmat ovat ongelmallisia, jos eri tekijöiden osuutta ei pystytä tarkasti mittaamaan. Tämähän koskee myös maapallon lämpötasetta, j.n.e.

Tuo tase biopolttoaineet kontra fossiiliset on juuri kuten sanot ongelmallinen; jos jätetään fossiiliset kokonaan pois niin maapallon hiilitase on vakio, näin luullaan. Joitain tahoja huolestuttaa suunnattomasti se, että miljoonien vuosien aikana fossiiliseen polttoaineeseen varastoitunut "aurinkoenergia" fotosynteesin kautta päästetään valloilleen hyvin nopeassa tahdissa.

Aron Viestitin
Viestit: 15
Liittynyt: 19.02.2011, 18:57:02

Re: EU ja biopolttoaineet

Viesti Kirjoittaja Aron Viestitin » 21.11.2011, 13:18:06

Antero kirjoitti:Ei ainakaan vielä ole olemassa moottoria, mikä toimisi pakkasessa pelkällä biopolttoaineella.


Biopolttoaine se on biokaasukun joka kyllä palaa kunhan saadaan syttymään. Liikennekäytössä tosin ollaan Suomessa menossa väärään suuntaan kun ollaan määräämässä käyttövoimavero kaasuautoille riippumatta siitä käyttävätkö ne fossiilista maakaasua vai uusiutuvaa biokaasua: http://viestitin.blogspot.com/2011/11/p ... hasta.html

Vastaa Viestiin