Rakennetut asfalttitiet

Ilmastotutkimukseen sekä sitä sivuaviin tutkimusaiheisiin liittyvät keskustelut

Valvoja: Hallitus

Koveri
Viestit: 31
Liittynyt: 05.02.2010, 21:01:01

Rakennetut asfalttitiet

Viesti Kirjoittaja Koveri »

Syntyi ajatus rakennetuista asfalttiteistä ja sen kyvystä sitoa säteilyenergiaa. Maailmanlaajuisesti on rakennettu paljon asfalttiteitä ja tien lämpötila on nähtävissä mittareista joita on sijoiteltu tiestön varten sinne tänne, ainakin täällä suomessa.
Jos ajatellaan tilannetta maailmanlaajuisesti niin albedo on muuttunut merkittävästi tältä alueelta joka on asfaltin peittämää, ja se siis nostaa lämpötilaa tien pinnassa ilman lämpötilaan verrattuna ehkäpä n. 20 astetta.
Onko tätä ajateltu ollenkaan, tulee mieleen että sillä on mitattavissa olevaa vaikutusta? Osaako kukaan vastata?
Avatar
BorisW
Viestit: 1779
Liittynyt: 08.08.2007, 10:38:11
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Rakennetut asfalttitiet

Viesti Kirjoittaja BorisW »

Asia ei koske yksinomaan asfaltti- ja betonipäällysteisiä teitä ja muita rakenteita vaan ennen kaikkea vääriin paikkoihin sijoitettuja lämpötilan mittausasemia. Meteorologi Anthony Watts käynnisti joitain vuosia sitten USA:ssa suuren vapaaehtoisjoukon avulla kaikkien tunnettujen mittausasemien sijaintien tarkastukset, joissa havaittiin kaikenlaisia ongelmia, jopa suoraan ilmastointilaitteiden ilmavirtaan ja isojen parkkialueiden keskellä, eli täysin väärin olemassa oleviin määräyksiin nähden.

Tästä kertoo myös haastatteluvideo jossa Watts kertoo tapahtumista ja miksi hänestä tuli skeptikko http://www.youtube.com/watch?v=RiuHOzykxC0
Koveri
Viestit: 31
Liittynyt: 05.02.2010, 21:01:01

Re: Rakennetut asfalttitiet

Viesti Kirjoittaja Koveri »

Kiitän BorisW;n kirjoittamasta vastauksesta, koskien kysymystäni rakennetuista pinnoista.
Tronic
Viestit: 350
Liittynyt: 15.08.2010, 16:38:00

Re: Rakennetut asfalttitiet

Viesti Kirjoittaja Tronic »

Kannattaa huomata, että globaaleihin lämpötiloihin ihmisen rakentamilla alueilla (kuten asfaltoidut tiet) ei ole minkäänlaista havaittavaa vaikutusta, sillä niin häviävän pieni osa pallon pinnasta on rakennettua alaa. Sen sijaan paikallinen vaikutus on huomattava, puhutaan kaupunkilämpösaarekkeista (UHI). Useimmat mittausasemat ovat lentokentillä tai kaupunkien keskellä, jossa liikenteen ja rakennusten lisääntyminen nostaa lämpötiloja vuosikymmenten skaalalla. Moottoriteiden varsilla olevia sääasemia ei käsittääkseni käytetä ilmastomallinnuksessa.
Vastaa Viestiin