Tämä kirjoitukseni perustuu kahteen julkaistuun artikkeliini koskien IPCC:n kasvihuonemäärittelyä, jonka olen osoittanut olevan fysiikan lakien vastainen. Laajempi kuvaus löytyy nettisivustoltani, jossa on myös kirjallisuusviitteitä: https://www.climatexam.com/2018-2.
Yritän pitää tämän jutun mahdollisimman lyhyenä keskittyen oleelliseen. Olen peruskoulutukseltani prosessi- ja automaatioinsinööri, jolle aine- ja energiataseiden tekeminen on perusosaamista. Jutussani käyttämät tarkat arvot perustuvat omiin tutkimuksiini, mutta ovat oleellisesti IPCC:n käyttämien virhearvojen sisällä.
Maapallo on energiatasapainossa sekä ilmakehän ylärajalla, itse ilmakehässä ja maanpinnalla. Maapallo saa satelliittimittausten perusteella auringosta lyhytaaltoista energiaa 240 W/m^2 ja saman verran maapallo säteilee eli emittoi pitkäaaltoista infrapunasäteilyä avaruuteen. Maanpinta absorboi 165 W/m^2 ja ilmakehä absorboi 75 W/m^2 aurinkoenergiaa, vaikka useissa tieteellisissä artikkeleissa sanotaan, että ilmakehä ei absorboi.
Tuo avaruuteen menevä energiavuo 240 W/m^2 jakautuu ilmakehän läpimenevään osuuteen 28,5 W/m^2 ja ilmakehän emittoimaan energiavuohon 211,5 W/m^2. Ilmakehä säteilee mittausten mukaan alas maanpinnalle 345,6 W/m^2 eli jostain ilmakehään tulee energiaa yhteensä 211,5 + 345,6 = 557,1 W/m^2.

Maapallon pinta emittoi infrapunasäteilyä Planckin lain ja mittausten mukaan 395,6 W/m^2, josta siis 28,5 W/m^2 sujahtaa läpi ilmakehän ilman vaikutusta ja ilmakehään absorboituu 367,1 W/m^2. Ilmakehään tulee kolme muuta energiavuota, jotka ovat lyhytaaltoisen energian absorptio 75 W/m^2, latenttilämpö 90,8 W/m^2 ja lämpimän ilman kumpuaminen 24,2 W/m^2. Näiden neljän ilmakehään tulevan energiavuon määrä on yhteensä 557,1 W/m^2 eli ilmakehän energiatase on tasapainossa.