Viilenevät skenaariot

Ilmastotutkimukseen sekä sitä sivuaviin tutkimusaiheisiin liittyvät keskustelut

Valvoja: Hallitus

funkymama

Re: Viilenevät skenaariot

Viesti Kirjoittaja funkymama »

Kappas vaan, liki vuoden vanha ketju on näköjään taas aktiivinen.

Lorentz3 kirjoitti:Sinuna olisin enemmän huolissani ilmastoskeptikoiden laihahkosta panoksesta ilmastotieteessä. Valtavirtatieteen kritisointi ei vielä riitä, muutenhan kreationistitkin olisivat saaneet paljon aikaan (todellisuudessa aikaansaannosten määrä on mittaustarkkuuden rajoissa nolla).

Sinuna olisin enemmän huolissani pakkomielteisestä kreationismi-viitausten käytöstä.
Itse olen enemmän huolissani tiedelehtien julkaisupolitiikasta ja tiedemaailman suhtautumisesta toisin ajatteleviin tutkijoihin, sekä tieteen, politiikan ja markkinatalouden välisistä suhteista, kuin ilmastoskeptikoiden panoksesta .

mkv kirjoitti:Mutta kun ei näytä kauheasti viilenneen viime syyskuusta alkaen, jolloin viimeksi Svensmark ilmoitti huiman kylmyyden alkavan.

Talvi oli erittäin kylmä liki koko pohjoisella pallonpuoliskolla, jos tässä säistä puhutaan. Ilmaston kannalta vuoden tarkastelujakso on aivan liian lyhyt.
BorisW
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BorisW »

Lorentz3 kirjoitti:Talvi oli erittäin kylmä liki koko pohjoisella pallonpuoliskolla, jos tässä säistä puhutaan. Ilmaston kannalta vuoden tarkastelujakso on aivan liian lyhyt.

Totean myös, että Etelä-Amerikassa on nyt meidän kesän aikana ollu ennätys kylmää ja Uudessa Seelannissa rajun lumimyrskyn jäljiltä oli paljon hävitystä ja urheiluhallikin oli romahtanut.
Turo

Viesti Kirjoittaja Turo »

BorisW kirjoitti:
funkymama kirjoitti:Talvi oli erittäin kylmä liki koko pohjoisella pallonpuoliskolla, jos tässä säistä puhutaan. Ilmaston kannalta vuoden tarkastelujakso on aivan liian lyhyt.

Totean myös, että Etelä-Amerikassa on nyt meidän kesän aikana ollu ennätys kylmää ja Uudessa Seelannissa rajun lumimyrskyn jäljiltä oli paljon hävitystä ja urheiluhallikin oli romahtanut.

Oletteko te nyt aivan kuutamolla, vai onko luetunymmärtämisessäni jotain vikaa?
Jos alla olevasta linkistä katsoo tilastoja, niin eivät ne nyt ihan tollasia kommenteja tue (tai ainakaan ekaa)...

http://www.climate.gov/#dataServices/pastPresent
Straw Man

Viesti Kirjoittaja Straw Man »

Turo kirjoitti:Oletteko te nyt aivan kuutamolla, vai onko luetunymmärtämisessäni jotain vikaa?

Jos et osaa selkeää suomea lukea, on johtopäätöksesi varmaankin oikein.

Turo kirjoitti:Jos alla olevasta linkistä katsoo tilastoja, niin eivät ne nyt ihan tollasia kommenteja tue (tai ainakaan ekaa)...

http://www.climate.gov/#dataServices/pastPresent

Käy esittelemässä noita tilastoja etelä-amerikan pakkasiin kuolleille, niin varmaankin ymmärtävät olla huijaamatta "suurta totuutta".
funkymama

Turo kirjoitti:Oletteko te nyt aivan kuutamolla, vai onko luetunymmärtämisessäni jotain vikaa?

Vähän muistin virkistystä: http://stevengoddard.wordpress.com/2010 ... year-ever/

Lämpötilojen mittaamiseen ja tilastointiin näyttää liittyvän ongelmia, joista johtuen käppyrät eivät aina tue havaintoja. Tässä muutama esimerkki:
http://wattsupwiththat.com/2010/04/17/g ... e-thought/
http://wattsupwiththat.com/2010/09/22/a ... ng-trends/
http://stevengoddard.wordpress.com/2010 ... ter-magic/
Kyllä, virheitä korjataan, mutta ne myös saattavat viikossa palata ennalleen.

Jotkut ovat varmasti vain inhimillisiä erehdyksiä, mutta tietty tarkoitushakuisuus tulee väkisinkin mieleen.

Tuo linkkaamasi sivusto näyttää viimeisille vuosille lievästi viilenevää. Nousua siinä ei näy tapahtuneen enää pitkään aikaan. Historian valossa on mielestäni kaikki syyt olettaa alamäen voivan jatkua. Lämptilamittauksen ongelmista johtuen lasku saatta olla paljon kuvajan osoittamaa voimakkaampi. Jatkuvalla lämpenemisen toitotuksella voi olla dramaattiset yhteiskunnaliset seuraukset,( talvi 09-10 näytti jo viitteitä) kun sen enempää yksilöt kuin yrityksetkään eivät osaa varautua viilenemiseen, poliittiisten (energia) päätösten vaikutuksista puhumattakaan. Yhden totuuden yhteiskunta on kovin haavoittuva.

Olisiko Boriksella, tai muilla, tietoa tai linkkejä ensitalven ennusteisiin? Bastardin blogin luin, löytyykö muita? Entä esim AO ja NAO, voidaanko vielä ennustella pohjolan tulevaa talvea?
Jonde

Viesti Kirjoittaja Jonde »

ICECAPin D'Aleon ennustus. Kylmää ja lunta luvassa.

http://icecap.us/images/uploads/Slide6.JPG
mkv

Viesti Kirjoittaja mkv »

Jonde kirjoitti:ICECAPin D'Aleon ennustus. Kylmää ja lunta luvassa.

Vähän väliä kylmää ja lunta luvassa. Näin oli vuosi sitten. Ja aikaisemminkin. Kun näkis.
hiilivoimala

Viesti Kirjoittaja hiilivoimala »

funkymama kirjoitti:---
Sinuna olisin enemmän huolissani pakkomielteisestä kreationismi-viitausten käytöstä.
Itse olen enemmän huolissani tiedelehtien julkaisupolitiikasta ja tiedemaailman suhtautumisesta toisin ajatteleviin tutkijoihin, sekä tieteen, politiikan ja markkinatalouden välisistä suhteista, kuin ilmastoskeptikoiden panoksesta .
----

Taitaa tuo kreationistiviittaus eli henkilöön menevä argumentti olla ihan opastettu jossain. Sen verran paljon siihen törmää kun olen lukenut ilmastoketjuja eri kielisillä foorumeilla.
jpp

Viesti Kirjoittaja jpp »

hiilivoimala kirjoitti:Taitaa tuo kreationistiviittaus eli henkilöön menevä argumentti olla ihan opastettu jossain. Sen verran paljon siihen törmää kun olen lukenut ilmastoketjuja eri kielisillä foorumeilla.

Toinen on tämä salaliitto-argumentti, sen alarmistit tempasevat aina kans ensimmäisenä esille.
juakola
Valvoja

Viesti Kirjoittaja juakola »

jpp kirjoitti:
hiilivoimala kirjoitti:Taitaa tuo kreationistiviittaus eli henkilöön menevä argumentti olla ihan opastettu jossain. Sen verran paljon siihen törmää kun olen lukenut ilmastoketjuja eri kielisillä foorumeilla.

Toinen on tämä salaliitto-argumentti, sen alarmistit tempasevat aina kans ensimmäisenä esille.

No kato jos enemmistö on väärässä niin kyseessä täytyy olla salaliitto!! Hyvä esimerkki demokratian toimimisesta on politiikka, johon äänestyspolitiikan tulisi yksinomaan kuulua: kaikenmaailman idiootit pääsee eduskuntaan.
Straw Man

mkv kirjoitti:

Vähän väliä kylmää ja lunta luvassa. Näin oli vuosi sitten. Ja aikaisemminkin. Kun näkis.

Kyllä sen näkee ja on jo nähtykin.

Se on sitten eri asia, jos ei halua nähdä.
Straw Man

mkv kirjoitti:Mutta kun ei näytä kauheasti viilenneen viime syyskuusta alkaen, jolloin viimeksi Svensmark ilmoitti huiman kylmyyden alkavan.

Niin, se taisi olla 1988, kun Hansen ilmoitti meidän paistuvan tuota pikaa helvetin tulissa.

Eipä näytä kauheasti lämmenneen niistä ajoista. 22 vuotta on odoteltu kärsivällisesti.

Kai sinä nyt sen ymmärrät, että Svensmark ei ennustanut huomista säätä?
Lorentz3

Viesti Kirjoittaja Lorentz3 »

hiilivoimala kirjoitti:
funkymama kirjoitti:---
----

Taitaa tuo kreationistiviittaus eli henkilöön menevä argumentti olla ihan opastettu jossain. Sen verran paljon siihen törmää kun olen lukenut ilmastoketjuja eri kielisillä foorumeilla.

Jos ilmastoskeptismi vetää puoleensa kreationisteja vika lienee itse aatteessa.
pasi
Valvoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pasi »

Lorentz3 kirjoitti:Jos ilmastoskeptismi vetää puoleensa kreationisteja vika lienee itse aatteessa.

Jos ilmastouskovaisuus vetää puoleensa joukkomurhaajia (Pekka-Eric Auvinen, James Lee, Osama bin Laden, jne...), niin lieneekö vika itse aatteessa? Kreationistit sentään ovat enimmäkseen harmittomia, kunhan heitä ei päästetä päättämään peruskoulutuksen sisällöstä.
Pasi J. Matilainen
Puheenjohtaja, Ilmastofoorumi ry
funkymama

http://icecap.us/images/uploads/Slide6.JPG

Kiitos linkistä :)
Vastaa Viestiin