Kiinan ilmastopolitiikka

Ilmastonmuutoksen ehkäisemiseksi ja/tai hillitsemiseksi esitettyjä poliittisia toimenpiteitä ja poliittista keskustelua kutsutaan ilmastopolitiikaksi.

Valvoja: Hallitus

Carbonautti
Viestit: 512
Liittynyt: 01.09.2015, 18:59:12

Kiinan ilmastopolitiikka

ViestiKirjoittaja Carbonautti » 29.12.2016, 14:09:43

Kiinan uudessa ympäristölainsäädännössä verotetaan teollisuutta veden ja ilman saastuttamisesta. Kiinalaiset ovat fiksuja, koska he eivät laske hiilidioksidia saasteeksi niin kuin yleensä muualla maailmassa.

Uutinen Kiinan uudesta ympäristölainsäädännöstä on blastingnews-sivustolla:
http://us.blastingnews.com/news/2016/12/china-won-t-classify-co2-as-a-pollutant-in-new-environment-law-001352445.html

Heikki Jokipii
Viestit: 332
Liittynyt: 19.07.2007, 07:26:40
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kiinan ilmastopolitiikka

ViestiKirjoittaja Heikki Jokipii » 04.01.2017, 06:32:32

Tuo lainsäädäntö onkin sitten ikävällä tavalla yllättävä uutinen lännen ilmastoreporttereille, jotka ovat tolkuttaneet, että kaupunkien savusumu on syy, miksi kiinalaiset ovat kiinnostuneita hiilidioksidipäästöjen vähentämisestä.

Avatar
BorisW
Viestit: 1725
Liittynyt: 08.08.2007, 09:38:11
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kiinan ilmastopolitiikka

ViestiKirjoittaja BorisW » 21.01.2017, 20:37:57

Kyllä mielestäni Kiinan johto tajuaa, että ilmansaasteet (savusumu) on saatava kuriin ennen kuin ihmisjoukot ryhtyvät kapinaan. He myös tietävät, että syyllinen ei ole CO2 vaan typen oksidit ja hiukkaspäästöt. Niitä ei saada kuriin muuta kuin puhtaamman polton kautta johon tietysti liittyvät riittävän tehokkaat suodattimet ja katalysaattorit.
Viimeksi mainitut ratkaisivat Kaliforniassa, jossa vielä 1970-luvulla varoitetiin savusumuista. Katalysaattorien myötä savusumut (smog) väistyivät. Tätä tietysti helpotti, että henkilöautojen armadat olivat siellä pääosin bensakäyttöisiä. Nythän monet Euroopan kaupungit ovat kieltämässä dieselhenkilöautojen tulevaa käyttöä nimenomaan dieselin suurimman ongelman eli juuri diesel-päästöjen terveysvaikutuksesta.

Carbonautti
Viestit: 512
Liittynyt: 01.09.2015, 18:59:12

Re: Kiinan ilmastopolitiikka

ViestiKirjoittaja Carbonautti » 26.09.2018, 13:10:05

Kiina kasvattaa hiilen käyttöä energiantuotannossaan. Näin kerrotaan JoNova-sivustolla:
Secret coal boom in China. Photos show massive construction at “closed” plants. Death of Coal is FakeNews.

BBC uutisoi eräästä tutkimuksesta näin:
The report says that at present China has 993 gigawatts of coal power capacity, but the approved new plants would increase this by 25%.

Linkki:
http://joannenova.com.au/2018/09/secret-coal-boom-in-china-photos-show-massive-construction-at-closed-plants-death-of-coal-is-fakenews/

unbiased
Viestit: 1048
Liittynyt: 13.01.2015, 09:31:57

Re: Kiinan ilmastopolitiikka

ViestiKirjoittaja unbiased » 27.09.2018, 09:18:55

BorisW kirjoitti: Nythän monet Euroopan kaupungit ovat kieltämässä dieselhenkilöautojen tulevaa käyttöä nimenomaan dieselin suurimman ongelman eli juuri diesel-päästöjen terveysvaikutuksesta.

Henkilöautoissa dieseliä palaa noin 50 ml/km, josta päästökaasuja tulee vajaa puoli kuutiometriä. Tässä on typpioksideja 50-1000ppm (30-600 mg) ja hukkasia 0,5- 15 mg. Typpioksidit ovat kaasuja ja katoavat ilmavirtausten mukana. Hiukkaset pääosin hiiltä jäävät alueelle ja pölyävät pitkään.

Auton renkaista tulee samaan aikaan kumihiukkasia ja samoin kaduista irtoaa asfalttipöyä. Rengashiukkasten määrää on helppo arvioida. Renkaat kestänevät 50000 km ja niistä katoaa kulutuspintaa 5 mm. Kumia kuluu 4 renkaasta 3000 cm³ noin 3 kg. Kilometriä kohti tulee keuhkoille erittäin vaarallisia kumihiukkasia 60 mg, 4 kertaa se määrä, mitä pahimmillaan tulee dieselin poltosta. LIsäksi tulee asfalttipöly, joka on myöskin hyvin haitallista terveydelle. Suomessa nastarenkaat kuluttavat teitä, joka kuivalla ilmalla leviää jopa asuntoihin. Terveyssyistä nastarenkaat tulisi kieltää heti.

Sähköautojen kuvitellaan korjaavan liikennepäästöjen vaarallisuutta. MUTTA sähköautot painavat enemmän kuin tavalliset autot ja kiihtyvät nopeammin. Jarruja käytetään enemmän, koska jarrutusteho lataa akkuja. Sähköautojen kumit kuluvat nopeammin ja haitalliset päästöt lisääntyvät sähköautojen käytön yleistyessä huomattavasti enemmän, kuin dieselin käytön loppuminen vähentää päästöjä.

esalil
Viestit: 3
Liittynyt: 09.10.2018, 14:24:15

Re: Kiinan ilmastopolitiikka

ViestiKirjoittaja esalil » 11.10.2018, 13:57:18

Onko sinulla tietoa minkälaisia pitoisuuksia Helsingin, Tampereen, Turun jne katuilmassa esiintyy typen oksideita? Onko THL tai joku muu instanssi tutkinut mikä olisi hyväksyttävä raja-arvo näille?

unbiased
Viestit: 1048
Liittynyt: 13.01.2015, 09:31:57

Re: Kiinan ilmastopolitiikka

ViestiKirjoittaja unbiased » 11.10.2018, 16:00:18

Täältä löytyy mittauksia https://www.hsy.fi/fi/asiantuntijalle/i ... ksidi.aspx
10 ppm typpioksidia ilmassa, ei tunneta haittavaikutuksia. http://www.woikoski.fi/en/node/1797 10 ppm kuutiometrissä ilmaa on 13 mikrogrammaa. Kaupunkien ilma sisältää 2-4 kertaisia pitoisuuksia. NO2 on ilmaa raskaampaa ja jää tyynellä säällä kaduille. Se kuitenkin reagoi veden kassa muodostaen typpihappoa, jota tietenkin syntyy keuhkoissa hengitettaessä typpioksidia. NO2 ei ole myrkyllinen. Woikoski valmistaa 10 ppm typpidioksidipitoista puhdasilmaa sairaalakäyttöön. Keskosien hengitysvaikeukseia mm. voidaan hoitaa tällä kaasulla.

Voi olla, että nyt kiinnitetään huomiota typpidioksidiin (tai NOx typpioksidien sekamuoto, typpimonoksidi 8h suojaraja 25 ppm = 30 mikrogrammaa/M³), jottei huomio kiinnity vielä pahempiin kumi ja tiepöly päästöihin. Pyrkimyshän on siirtyä sähköautoihin ja kerätä kuluttajan rahat parempaan talteen, jolloin pölypäästöt lisääntyvät painavampien autojen johdosta.


Palaa sivulle “Ilmastopolitiikka”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija