SPPI-blogissa mainittu tilasto AGW-uskovaisista oli ilmeisesti sama, joka oli esillä Aamulehden blogeissa nimimerkki "al1947":
http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/perussuomalaiset-kopioivat?id=2119722%3ABlogPost%3A311668&page=3#comment-2119722_Comment_312455, josta Heikki Luoto mainitsi minulle. Lähetin hänelle seuraavan kommentin:
Tuo mainittu Doran tutkimus vuodelta 2009 oli minulle tuttu ennestään ja olin sitä tuolloin kommentoinutkin, mutta en enää muista missä yhteydessä.
Joka tapauksessa kyseessä oli galluppikysely, joka lähetettiin pääosin (90%) USA:ssa yliopistoissa ja erilaisissa tutkimuslaitoksissa toimiville geotieteilijöille. Kyselyjä lähetettiin yhteensä 10257:lle henkilölle ja vastauksia tuli 3146:lta yksilöltä. Vastausprosentti oli siis lähes 31 %. Vastanneita pyydettiin ilmoittamaan toimialansa. Vastanneista 5% oli ilmastotutkijoita ja 8,5% vastanneista ilmoitti tutkimustensa liittyvän ilmastonmuutokseen, muut olivat eri tehtävissä.
Tuosta nähdään, että 97%:n väite on lievästi sanottuna poskesta vedetty väite.
Kyselystä saatua tulosta voidaan myös kritisoida itse kysymysten osalta.
Ensimmäinen kysymys kuului: Verrattaessa aikaan ennen 1880-lukua uskotko, että maapallon keskilämpötila on yleisesti ottaen noussut, alentunut tai pysynyt muuttumattomana?
Toinen kysymys: Uskotko, että ihmisen toiminta on merkittävästi vaikuttanut maapallon keskilämpötilan muutokseen?
Vaikka en missään tapauksessa usko siihen IPCC:n väittämään, että kasvihuonekaasupäästöt ovat lämpenemiseen vaikuttava syy, niin kumpaankin kysymykseen olisin vastannut myöntävästi. Kysymykseen 1 tiedän, että maapallon lämpötila on noussut viimeisen 150 vuoden aikana ja kyseessä on lähinnä luonnollinen toipuminen ns pienestä jääkaudesta (1300-1800 luvuilla). ja kysymykseen 2, vastaukseni olisi hieman empivä, mutta toki ihmisen toiminta, pääosin maankäyttömuutosten kautta, on vaikuttanut maapallon keskilämpötilaan, mutta eri puolilla eri lailla.
Tätä se tarkoitushakuinen propaganda todellisuudessa on!