Olen edellä vietissäni 23.08.2011, 21:19:14 kirjoittanut:
On lisääntyvä määrä havaintoja, joiden mukaan ilmakehän hiilidioksidipitoisuus seuraa lämpenemistä eikä päin vastoin. Sen lisäksi, että tämä merkitsee ilmakehän hiilidioksidipitoisuuden nykyisenkin nousun tapahtuvan luonnollisista syistä, se osoittaa myös sen, ettei ilmakehän hiilidioksipitoisuuden kokonaisnousukaan ilmaston lämpenemistä hallitse.
Ymmärrän, että Lorentz3 pyrkii väitteillään perustelemaan ihmisperäisten päästöjen olevan syy viimeaikaiseen lämpenemiseen. Sensijaan olen ymmärtänyt, että Tapsa on vakuuttunut ihmisperäisten päästöjen hallitsemaksi väitetyn lämpenemisen perusteettomuudesta.
Kun Lorentz3 edelleenkin yrittää - käsitykseni mukaan täysin väärin - hakea itse lämpenemisestä ja lämpenemisen seurauksista ihmistä syyllistäviä perusteita teollisena aikana tapahtuneelle lämpenemiselle, Tapsan ymmärrän olevan siinä käsityksessä, että tämä lämpeneminen on tapahtunut luonnollisista syistä, minkä vuoksi ihminen voi vain varautua eteentuleviin, yllättäviinkin ilmastonmuutoksiin ja oppia niihin sopeutumaan.
Tämänkertaisen väittelynkin ymmärrän Tapsan osalta tarkoittavan lähinnä sitä, että myös lämpeneminen ja jäätiköiden sulaminen pitää oikein ymmärtää, että ennakkoon osattaisiin edes jollakin tavalla niidenkin osalta asiaan varautua. Näihin varautumisiin kuuluu mm. mahdollisesti avautuvien, arktisten merireittien hyväksikäyttö.